19 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Boeing w sprawie uruchomienia produkcji wielkoseryjnej modułów HAAWC przeznaczonych do torped ZOP przenoszonych przez samoloty P-8 Poseidon.
Sierpniowa umowa ma wartość 25,6 mln USD i ma zostać zrealizowana do września 2024 roku. Bazowy kontrakt zawiera także opcje, które mogą zwiększyć wartość zamówienia do kwoty 121,5 mln USD (termin realizacji do końca września 2030 roku). W momencie podpisania uruchomiono 25,6 mln USD finansowania. Zgodnie z komunikatem Departamentu Obrony, odbiorcą zamówienia będzie wyłącznie lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych – ze względu na rosnącą liczbę użytkowników samolotów rodziny P-8 Poseidon nie można jednak wykluczyć zamówień eksportowych (poprzez procedurę FMS).
Moduły HAAWC (High-Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability Air Launch Accessory) umożliwiają zrzuty lekkich torped Mk 54 z dużej wysokości oraz znacznej odległości od rejonu operowania okrętu podwodnego. W konstrukcji wykorzystano doświadczenia zebrane z budowy kierowanych bomb dalekiego zasięgu – po zrzucie moduł rozkłada skrzydła nośne, które wraz z układem kierowania GPS pozwala na dolot w rejon celowania. Po osiągnięciu celu oraz wysokości następuje zrzut torpedy, która z wykorzystaniem spadochronu wpada do morza i rozpoczyna proces poszukiwania i zwalczania celu. Program jest prowadzony przez Boeinga od 2013 roku.
Dotychczas samoloty patrolowe bazowania lądowego, w celu dokonania zrzutu torpedy ZOP, musiały zniżyć wysokość lotu do określonej w instrukcjach użycia torped. Dynamiczne i częste zmiany wysokości operowania powodowały zwiększenie zużycia konstrukcji oraz paliwa. Po wdrożeniu modułów HAAWC, P-8 będą mogły operować na wysokości przelotowej, co ograniczy szanse wykrycia przez przeciwnika podwodnego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu