12 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu kontraktu z koncernem Boeing w sprawie zamówienia szóstej partii produkcyjnej wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus. Maszyny trafią do jednostek US Air Force.
Styczniowa umowa ma wartość 1,7 mld USD i obejmuje dostawę 12 samolotów. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie. Producent ma zrealizować zamówienie do końca kwietnia 2023 r. Kontrakt jest niezmiernie ważny dla programu budowy KC-46A Pegasus, a także koncernu Boeing, który rozpoczyna wychodzenie z kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 oraz problemów z samolotami pasażerskimi 737 Max.
Dotychczas Boeing dostarczył US Air Force 42 samoloty KC-46A Pegasus (z planowanych 179 sztuk). W 2020 r. Departament Obrony odebrał 14 egzemplarzy. Ich eksploatacja jest bardzo dobrze oceniana przez załogi, często składające się z personelu jednostek rezerwowych, który na co dzień wykonuje loty w cywilnych liniach lotniczych. W różnych etapach montażu na terenie zakładów Boeinga znajduje się kolejnych osiemnaście, w tym pierwszy dla użytkownika eksportowego - Sił Samoobrony Japonii.
W US Air Force KC-46A Pegasus zastępują wyeksploatowane Boeing KC-135 Stratotanker. Program KC-X, w ramach którego Departament Obrony wybrał ofertę Boeinga, zakłada zakup 179 egzemplarzy. Ponadto konstrukcja, bazująca na cywilnym samolocie pasażerskim 767-200ER, jest promowana na rynkach eksportowych. Dotychczas jedynym klientem jest Japonia, która zamówiła cztery egzemplarze – dostawa pierwszego z nich ma zostać zrealizowana w tym roku. W marcu 2020 r. Departament Stanu zatwierdził projekt sprzedaży ośmiu sztuk do Izraela, pod koniec 2020 r. przedstawiciele Boeinga nie komentowali kiedy spodziewają się podpisania umowy na ich produkcję. Wśród innych, potencjalnych, kierunków ekspansji marketingowej wymienia się także Polskę, która w ramach programu Karkonosze, poszukuje możliwości zakupu dwóch maszyn tej klasy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu