Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

BAE Systems oferuje US Army Beowulfa

16 lipca koncern BAE Systems złożył dowództwu Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych propozycję dostawy dwóch prototypów przegubowego wszędołaza Beowulf. Oferta związana jest z programem wszędołaza do działań w środowisku arktycznym, znanym jako CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle).

Program ten objąć ma zakup nowych pojazdów, które zastąpią starsze wszędołazy tego samego producenta BV206 (oznaczone jako SUSV, czyli Small Unit Support Vehicle, pol. Pojazd Wsparcia Małych Jednostek), kupione w 1983 r. Wysłużone pojazdy są coraz trudniejsze w utrzymaniu. Według informacji udostępnionych przez Pentagon w 2018 r., ich dalsza eksploatacja jest możliwa tylko dzięki kanibalizacji kolejnych egzemplarzy. 10 czerwca National Advanced Mobility Consortium wystosowało zaproszenie do składania ofert dostawy prototypów w programie CATV. Maksymalnie dwóch oferentów otrzyma po 2 mln USD na dostawę prototypów do testów, które odbędą się w Cold Regions Test Center na Alasce. US Army zamierza pozyskać do 165 pojazdów w wariancie ogólnego przeznaczenia za około 250 mln USD. Pojazdy bazowe będą mogły przejść rekonfigurację do wariantu ewakuacji medycznej (CASEVAC) bądź dowodzenia i kontroli (C2). Ponadto umowa ma obejmować także dostawę: usług (np. szkoleniowych), materiałów szkoleniowych, części zamiennych itd. Pojazd ma być na tyle mały i lekki, by był możliwy jego transport we wnętrzu samolotu transportowego klasy C-130 lub na zawiesiu pod śmigłowcem CH-47F.

Beowulf to nieopancerzona wersja transportera przegubowego BvS10, następcy BV206. Nowa rodzina przewyższa poprzednika mobilnością, poziomem ochrony żołnierzy (dotyczy to wariantu opancerzonego) i niższym kosztem eksploatacji. Beowulf może przewieźć do 14 żołnierzy (lub 8 ton ładunku) i rozwija prędkość do 65 km/h, jest też pojazdem amfibijnym. Dotychczas BvS10 zamówiły: Austria, Francja, Holandia, Szwecja i Wielka Brytania (której piechota morska, Royal Marines, od 2005 r. jest pierwszym użytkownikiem pojazdu). Obydwa warianty zostały opracowane w szwedzkim zakładzie BAE Systems Hägglunds, a kooperanci ze Stanów Zjednoczonych szeroko uczestniczą w produkcji pojazdu (z USA pochodzą silnik, skrzynia biegów i układ hydrauliczny).

(Bartłomiej Kucharski) Foto: BAE Systems
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc