Grupa przemysłowa Rheinmetall AG poinformowała o zwycięstwie firmy Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV) w przetargu na kolejną partię pojazdów logistycznych dla Österreichisches Bundesheer. Odpowiedni aneks do zawartej wcześniej umowy ramowej z austriackim urzędem zamówień federalnych Bundesbeschaffung GmbH (BBG), przewiduje dostawę do 300 ciężarówek, głównie z rodziny pojazdów cywilno-militarnych serii HX. Rozszerzony kontrakt ma obowiązywać do 48 miesięcy i daje możliwość elastycznego odbioru aut o łącznej wartości ponad 300 mln EUR.
Wiosną 2022 r. firma RMMV wygrała wszystkich sześć postępowań w Austrii na dostawy pojazdów wojskowych, w przetargu na łącznie 23 partie ciężarówek. Zawarta umowa ramowa ma obowiązywać siedem lat i przewiduje dostawę do 1375 pojazdów cywilno-militarnych linii HX oraz zmilitaryzowanych cywilnych rodzin TGS i TGM. Całkowita wartość tego zamówienia może wynieść nawet 525 milionów EUR. Zawarty 19 grudnia aneks zwiększa wartość umowy ramowej do ponad 825 milionów EUR, a liczbę pojazdów do ok. 1675.
Rozszerzenie umowy ramowej zawartej wiosną 2022 r. wpisuje się w kompleksową modernizację Österreichisches Bundesheer, których „Plan rozbudowy 2023” przewiduje znaczne inwestycje w zdolności obronne. Poprawa mobilności sił w terenie jest jednym z kluczowych elementów tego planu, co znajduje odzwierciedlenie w obecnej umowie ramowej z BBG.
Austriackie siły zbrojne od wielu lat kupują środki transportu niemal wyłącznie w krajowych zakładach. Przez lata ich dostawcami były dwa przedsiębiorstwa – niezależny wówczas Steyr-Daimler-Puch AG i, przejęty przez MAN-a, ŌAF-Graf&Stift, z zakładami od 1988 r. funkcjonującymi w wiedeńskiej dzielnicy Liesing. Po przejęciu ciężarówkowej części Steyra przez MAN-a, co nastąpiło na początku 1990 r., niemiecki potentat praktycznie zmonopolizował dostawy taboru dla Österreichisches Bundesheer. Przy czym, ze względu na przyjętą specjalizację produkcyjną, w Steyr powstawały odmiany lekkie i średniotonażowe (TGL i TGM), z kolei w Liesing wysoce specjalizowane auta klasy tonażowej ciężkiej, w tym zmilitaryzowane i typowo wojskowe z typoszeregu HX. Dlatego Austria od dekad pozostaje bardzo dobrym kontrahentem RMMV, a pojazdy z linii TGM, TGS i HX tej firmy z powodzeniem są wykorzystywane w służbie liniowej. RMMV to spółka joint venture, w której Rheinmetall AG ma 51% udziałów, a pozostałe 49% należy do MAN Truck &Bus SE.
Zgodnie ze wspomnianą umową ramową w pierwszej połowie 2023 r. zamówiono 850 ciężarówek TGM z podwójną kabiną załogową i nadwoziem wymiennym oraz 15 opancerzonych ciężkich ciągników siodłowo-balastowych ratowniczo-ewakuacyjnych klasy HET – typ HX81 8×8, sprzęganych z 8-osiową naczepę niskopodwoziową. Ponadto w ciągu najbliższych kilku lat mają zostać dostarczone ciężarówki HX z zabudowaną wywrotką trójstronną i żurawiem tylnym, podobnie jak pojazdy TGS 8×8 z systemem hakowym Palfinger. Co więcej, pod koniec 2021 r. Siły Zbrojne Republiki Austriackiej złożyły w RMMV zamówienie na wymienne zintegrowane kabiny integralnie opancerzone. Można je zamontować w istniejących pojazdach HX w bardzo krótkim czasie, zgodnie z wymaganiami operacyjnymi.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu