Zaloguj

Zmodernizowany Honker M-AX Autobox Innovations

Zmodernizowany do standardu Honker M-AX przez Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp.k. ze Starachowic Honker wyroznia sie znacznie unowoczesnionym wygladem, z mocno wystajacymi do przodu atrapa i zderzakiem.

Zmodernizowany do standardu Honker M-AX przez Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp.k. ze Starachowic Honker wyroznia sie znacznie unowoczesnionym wygladem, z mocno wystajacymi do przodu atrapa i zderzakiem.

Eksploatowane przez Siły Zbrojne RP samochody małej ładowności i wysokiej mobilności — przede wszystkim Honkery i UAZ-y-469 — sukcesywnie się starzeją. Co gorsza, już od kilku lat nie udaje się doprowadzić do końca postępowania przetargowego mającego wyłonić ich następcę w ramach programu Mustang. W związku z tym firma Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp.k. ze Starachowic, znana m.in. z udanego programu modernizacji ciężarówek Star 266 do standardu 266M2, na tegorocznym MSPO zaprezentowała swoją propozycję przebudowy i odmłodzenia Honkera do wersji oznaczonej Honker M-AX.

Koncepcja przygotowania takiego pojazdu powstała zimą tego roku. Początkowo analizowano główne obszary koniecznych do wprowadzenia zmian i poszukiwano partnerów do dostawy nowych kluczowych komponentów oraz, opcjonalnie, późniejszej produkcji. W zakresie niezbędnych zmian wskazano, iż najlepszym wyjściem będzie opracowanie całkowicie nowego podwozia i przejęcie – po koniecznych modyfikacjach – dotychczasowych nadwozi ze stałym dachem. Jeśli zaś chodzi o partnera, po ocenie różnych opcji, wybór padł zaś na spółkę Tezana ze Starych Babic. Nie może to dziwić, ponieważ Autobox od lat współpracuje z Tezaną przy modernizacji Starów 266. To właśnie Tezana odpowiada w tym projekcie, jako ich generalny importer, za dostarczanie silników FPT (Fiat Powertrain Technologies) oraz – jeśli nasze wojsko wyrazi zainteresowanie takim pakietem zmian – automatycznych skrzyń przekładniowych Allison. Demonstracyjny 266M2 z przekładnią Allisona swoją premierę na MSPO miał dwa lata temu, a ponownie pokazywano go na tej wystawie w tym roku. W przypadku Honkera M-AX Tezana także zabezpieczałaby dostawy m.in. silników, jak również koordynowała kooperację z innym swym partnerem, austriacką firmą Achleitner. Mający wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i budowie specjalnych wariantów samochodów, w tym klas tonażowych lekkiej i średniej, Achleitner odpowiadałby za kompletne podwozie nowego Honkera.
Po podjęciu przez Autobox stosownych decyzji, przeprowadzono serię spotkań i konsultacji wszystkich zaangażowanych w przedsięwzięcie podmiotów. Ponieważ stosunkowo szybko osiągnięto porozumienie w sprawie podziału zadań i pożądanych parametrów pojazdu, można było przystąpić do fazy realizacji projektu. Prototypowy, demonstracyjny egzemplarz samochodu kompletowano w drugiej połowie sierpnia, a więc tuż przed kieleckim salonem, na którym miał swoją premierę.
Podział zasadniczych zadań pomiędzy partnerami kształtuje się następująco:

  • Autobox Innovations pełni rolę wykonawcy pojazdu i integratora całości (modernizuje nadwozie i integruje je z podwoziem);
  • Tezana, jako krajowy reprezentant FPT, przekazuje silniki wraz ze skrzyniami biegów;
  • Achleitner dostarcza podwozie i następnie bada oraz modyfikuje egzemplarz prototypowy. Zadaniem firmy jest także doprowadzenie przedsięwzięcia do etapu produkcyjnego.

Zasadnicze założenia pakietu modernizacyjnego zaproponowanego przez Autobox polegają na usunięciu większości zasadniczych wad pierwowzoru, jakich na przestrzeni niemal trzech dekad nie udało się skutecznie wyeliminować żadnemu z jego kolejnych producentów, tj. Fabryce Samochodów Rolniczych w Poznaniu (lata 1988–1996) oraz lubelskim podmiotom: Daewoo Motor Polska Sp. z o.o. (lata 1997–2001), Andoria-Mot Sp. z o.o. (lata 2002–2003), Intrall Polska Sp. z o.o. (lata 2003–2007) i dwóm spółkom powiązanym z DZT Tymińscy lub jej wspólnikami – od 2011 r. DZT Fabryka Samochodów w Lublinie Sp. z o.o. i od 2012 r. Fabryka Samochodów Honker Sp. z o.o. Tak naprawdę Honker nigdy na przestrzeni lat swej produkcji nie stał się bowiem pojazdem w pełni dokończonym, można rzec kompletnym, w którym wdrożono wszystkie zaplanowane u jego zarania założenia. Obecnie realizowany projekt wreszcie daje na to szanse, co więcej nie w wyniku wytwarzania fabrycznie nowych samochodów, lecz modernizacji dotychczas wyprodukowanych i już eksploatowanych.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc