Tegoroczna wystawa odbywała się w czasie, kiedy zbliża się rozstrzygnięcie przez Ministerstwo Obrony Narodowej kilku postępowań dotyczących pozyskania dla polskiej armii bezzałogowych systemów powietrznych oraz śmigłowców. Do tego cały czas jest podejmowany temat modernizacji samolotów myśliwskich MiG-29, stanowiących wyposażenie 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego Malbork, a także przeprowadzenia drugiego etapu modernizacji MiG-29 z 23. BLT Mińsk Mazowiecki. Problematyka ta została mocno zaakcentowana w Bydgoszczy. Tym razem uboższa była część cywilna, co było m.in. związane z brakiem planów zakupowych pozostałych służb mundurowych – Policji i Straży Granicznej.
Tegoroczną relację z wystawy zaczniemy od Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A., które wyrastają na niekwestionowanego lidera w obsłudze i modernizacji samolotów eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. Dużą atrakcją było otworzenie zakładu dla publiczności – dzięki temu można było zapoznać się z tym jak wygląda codzienna praca załogi. Można było zobaczyć średni samolot transportowy C-130E z numerem bocznym 1502 w trakcie przeglądu generalnego, niemal pustą (na razie) halę przeznaczoną do wykonywania przeglądów i malowania samolotów cywilnych, halę do usuwania powłoki lakierniczej metodą PMB, w której można było dostrzec kolejny kadłub wielozadaniowego śmigłowca transportowego W-3 Sokół należącego do Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej oraz codzienne prace realizowane przy obsłudze i remontach samolotów myśliwsko-bombowych Su-22 oraz myśliwskich MiG-29. Kolejną atrakcją był pomalowany fragment kadłuba komunikacyjnego ATR-72, który jest wykorzystywany przez pracowników bydgoskiego zakładu do zdobycia uprawnień do malowania samolotów cywilnych w centrum malarsko-obsługowym.
Bydgoski zakład konsekwentnie przygotowuje się do drugiego etapu modernizacji samolotów myśliwskich MiG-29, czego wyrazem było m.in. przedstawienie na wystawie dwóch interesujących ofert z tym związanych. We współpracy z koncernem Saab, zaproponowano doposażenie MiG-29 w nowoczesne środki walki elektronicznej. Chodzi tu o zasobnik z układem ostrzegania przed zbliżającymi się pociskami przeciwlotniczymi i wyrzutnią termicznych nabojów zakłócających oraz zasobnik-wyrzutnię z przeciwradiolokacyjnymi nabojami zakłócającymi. O ile pierwszy zasobnik zajmuje jedno z podwieszeń podskrzydłowych, o tyle drugi – pozwala na zachowanie możliwości jednoczesnego przenoszenia lotniczych środków bojowych, jest on bowiem mocowany na boku podwieszenia. Nie mniej interesujący jest wspólny projekt WZL nr 2 S.A. i firmy Teldat, także mającej swoją siedzibę w Bydgoszczy. Obaj partnerzy pracują nad systemem transmisji danych dla MiG-29, który swoimi rozwiązaniami bazuje na sieciocentrycznej platformie teleinformatycznej Jaśmin. Dzięki wpięciu w sieć, proponowany system w znacznym stopniu pozwoli wzmocnić świadomość sytuacyjną pilotów w czasie rzeczywistym – dane mają być przekazywane za pośrednictwem naziemnego centrum dowodzenia.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu