Przyjęty w 2013 r. Program modernizacji technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013–2022 mówi m.in. o zastąpieniu bojowych wozów piechoty BWP-1 i czołgów T-72M1 nową „uniwersalną modułową platformą gąsienicową”. Chodzi o nowy bwp Borsuk i tzw. wóz wsparcia bezpośredniego (WWB) Gepard. Do tego dochodzą wszelkie potrzebne wersje specjalistyczne, a modułowość „platformy” oznaczałaby wspólne podwozie, czyli de facto jedną rodzinę pojazdów, różniących się konstrukcją kadłuba w zależności od wersji, ale z ujednoliconym zawieszeniem i układem napędowym. Całość byłaby raczej lekką konstrukcją, gdyż wobec Borsuka postawiono wymóg pływalności „z marszu". Wymóg absurdalny, ale w polskich warunkach „nieśmiertelny”. Tymczasem w Niemczech hołduje się odmiennej koncepcji – zarówno czołgi, jak i gąsienicowe bojowe wozy piechoty oraz transportery kołowe należą do jednych z najcięższych pojazdów w swoich kategoriach. Można było przekonać się o tym 10 i 11 maja podczas tegorocznej odsłony Rheinmetall Land Forces Symposium, gdzie wystawiono wszystkie niemieckie pojazdy pancerne, współprodukowane lub modernizowane przez Rheinmetall Defence, tak dla Bundeswehry, jak i na eksport. Z polskiego punktu widzenia Sympozjum było niezwykle interesujące, gdyż dawało wgląd w najnowsze rozwiązania techniczne opracowane przez Rheinmetall z myślą o modernizacji Leoparda 2, wszak polskie wozy będą doprowadzane do standardu Leopard 2PL właśnie z pomocą Rheinmetall Defence (więcej w WiT 1 i 3/2016). Poza tym na Sympozjum poruszono zagadnienia związane z konstrukcją i eksploatacją SPz Puma, czyli najnowocześniejszego zachodniego bojowego wozu piechoty. W szerszym wymiarze Sympozjum dawało wgląd w kondycję i trendy panujące obecnie w przemyśle jednego z tradycyjnych zachodnioeuropejskich liderów na polu broni pancernej.
Rheinmetall Defence skupia grupę spółek zajmujących się m.in. opancerzeniem (np. Rheinmetall Chempro GmbH i IBD Deisenroth), gładkolufowymi armatami czołgowymi oraz automatycznymi średniokalibrowymi wraz z amunicją do nich (Rheinmetall Waffe Munition GmbH), optoelektroniką i systemami kierowania ogniem (np. Rheinmetall Defence Electronics GmbH), systemami samoobrony pojazdów pancernych (np. Rheinmetall Waffe Munition GmbH, Rheinmetall Chempro GmbH, ADS Gesellschaft für aktive Schutzsysteme mbH), a także zdalnie sterowanymi stanowiskami uzbrojenia (Rheinmetall Landsysteme GmbH, Rheinmetall Defence Electronics GmbH). Zatem Rheinmetall odpowiada za kluczowe rozwiązania techniczne i technologie w najnowszych pojazdach, ale także oferuje pakiety modernizacyjne do tych starszych, jak czołgi Leopard 2.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu