Zaloguj

Pierwsze bombowce Tu-160M gotowe do służby

Dość nieoczekiwanie, w 2015 r. Rosjanie zdecydowali się nie tylko na modernizację swojej obecnej floty Tu-160, ale także na wznowienie produkcji bombowców tego typu.

Dość nieoczekiwanie, w 2015 r. Rosjanie zdecydowali się nie tylko na modernizację swojej obecnej floty Tu-160, ale także na wznowienie produkcji bombowców tego typu.

Pierwsze bombowce Tu-160M gotowe do służby.

21 lutego 2024 r. prezydent Rosji Władimir Putin przybył do Kazania, stolicy Tatarstanu, republiki w składzie Federacji Rosyjskiej. Tam odwiedził Kazański Zakład Lotniczy, gdzie pokazano mu cztery bombowce strategiczne Tu-160M. Następnego dnia na jednym w nich Putin wykonał lot zapoznawczy.

Wśród czterech bombowców, jakie wystawiono specjalnie dla Putina w hali zakładu, dwa („06” Ilja Muromiec i „07” Aleksander Mołodczij) to zmodernizowane samoloty wcześniejszej produkcji, a kolejne dwa („22” i „23”) to samoloty zupełnie nowe. Zarówno zmodernizowane, jak i nowe samoloty są takie same. Jurij Sliusar, szef Połączonej Korporacji Lotniczej (OAK), zameldował Putinowi, że te cztery samoloty są w trakcie przekazania ich Ministerstwu Obrony; z wcześniejszych wypowiedzi wiemy, że ich przekazanie było planowane w roku ubiegłym. Jeszcze jeden samolot nowej produkcji, „901” Walentina Tiereszkowa, wykonany wcześniej w ramach pracy badawczo-rozwojowej i przeznaczony do prób, znajduje się na lotnisku zakładowym w Kazaniu.

Stojąc koło samolotu „22”, pierwszego Tu-160M2 nowej produkcji, jaki trafi do jednostki operacyjnej, Putin zadecydował o nadaniu samolotowi imienia Mintimera Szajmijewa, pierwszego prezydenta republiki Tatarstan w latach 1991-2010. Począwszy od lat 90., wszystkie Tu-160 otrzymują nazwy własne na cześć znanych pilotów i dowódców lotnictwa, konstruktorów samolotów i innych popularnych osobistości.

Pierwsze bombowce Tu-160M gotowe do służby

Następnego dnia, 22 lutego, Putin zajął miejsce pilota w samolocie Tu-160M Ilja Muromiec i odbył na nim 30-minutowy lot wokół Kazania. To nie był pierwszy lot Putina na Tu-160. 16 sierpnia 2005 r., lecąc na samolocie „03” Paweł Taran (samolot pilotował ówczesny dowódca Lotnictwa Dalekiego Zasięgu generał major Anatolij Żichariew), Putin obserwował wystrzelenie nowych wtedy pocisków samosterujących Ch-555 z dwóch towarzyszących mu bombowców Aleksander Gołowanow i Aleksander Mołodczij do celów na poligonie rakietowym Pemboj na Półwyspie Kolskim.

KAZ imienia Gorbunowa

Kazanskij Awiacjonnyj Zawod (KAZ) imienia Siergieja Gorbunowa, będący filią firmy Tupolew, uruchamia obecnie produkcję nowych bombowców strategicznych Tu-160M2 i modernizuje bombowce Tu-160 i Tu-22M3. Kazań wytwarza także pojedyncze egzemplarze samolotu pasażerskiego Tu-214, z zamiarem rozwinięcia jego produkcji do 20 sztuk rocznie od 2027 roku. W dalszych planach jest produkcja w Kazaniu nowego bombowca strategicznego PAK DA.

Cztery nowe samoloty przygotowane do pokazu dla Władimira Putina w hali zakładu w Kazaniu, 21 lutego 2024 r. Dwa z nich to zmodernizowane operacyjne Tu-160M, a pozostałe dwa to samoloty nowej produkcji Tu-160M2.

Cztery nowe samoloty przygotowane do pokazu dla Władimira Putina w hali zakładu w Kazaniu, 21 lutego 2024 r. Dwa z nich to zmodernizowane operacyjne Tu-160M, a pozostałe dwa to samoloty nowej produkcji Tu-160M2.

Zakład przeszedł w ostatnich latach modernizację wyposażenia produkcyjnego, z czego najważniejsze było odtworzenie (istniejącej w czasach ZSRR) technologii obróbki dużych paneli tytanowych, potrzebnych dla skrzydła Tu-160. W 2018 r. ruszyła (i jeszcze trwa) budowa w Kazaniu nowej hali o rozmiarach 180x310 m do montażu nowych samolotów. Jurij Sliusar, dyrektor generalny OAK, opisując Putinowi sytuację w zakładzie, jako główny problem wymienił brak personelu.

Pierwsze bombowce Tu-160M gotowe do służby

Zakład zatrudnia obecnie około 8500 pracowników i potrzebuje jeszcze trzy tysiące w najbliższych kilku latach. Ich znalezienie nie będzie proste nawet za duże pieniądze, bowiem brak kadr jest powszechny w przemyśle zbrojeniowym Rosji. Sliusar powiedział, że średnia pensja miesięczna w zakładzie w ubiegłym roku wyniosła 80 tys. rubli, a w tym roku ma zbliżyć się do 100 tys. rubli miesięcznie (czyli około 4300 zł, co jest znacznie powyżej średniej w Rosji).

W służbie

Pierwsze seryjne Tu-160 opuściły zakład w Kazaniu w 1987 r. i zostały wcielone do 184. Pułku Ciężkiego Lotnictwa Bombowego (TBAP) w Pryłukach w Ukrainie. W chwili upadku ZSRR w 1991 r. pułk w Pryłukach miał 19 samolotów. Wszystkie kolejne Tu-160 były dostarczane do rosyjskiej bazy w Engelsie. Pieniędzy wystarczyło jednak tylko na sześć bombowców wyprodukowanych w latach 1992–1994. Po zakończeniu produkcji w 1994 r. w Kazaniu pozostało kilka niegotowych płatowców, które potem powoli kończono, po jednym w latach 2000, 2008 i 2017. Jeden samolot został stracony w katastrofie w 2003 roku.

Dziewiętnaście Tu-160, które pozostały w Ukrainie, z powodu braku wsparcia technicznego, straciło wartość bojową. Po kilku rundach rozmów, 6 października 1999 r. Rosja zgodziła się kupić od Ukrainy osiem samolotów Tu-160 będących w najlepszym stanie technicznym (oraz trzy bombowce Tu-95MS i 575 pocisków samosterujących Ch-55SM) w zamian za 285 mln USD odliczonych od ukraińskiego długu za rosyjski gaz. Byłe ukraińskie samoloty przybyły do Engelsa między listopadem 1999 i lutym 2000 r. Niewątpliwie dzisiaj Ukraińcy żałują, że zgodzili się na tę sprzedaż.

Na wojnie

Po raz pierwszy w realnych działaniach wojennych Tu-160 użyto w listopadzie 2015 r. w Syrii. Podczas czterodniowej operacji, od 17 do 20 listopada, Tu-160 wykonały dziesięć lotów bojowych (wraz z sześcioma lotami Tu-95MS i 96 – Tu-22M3), wystrzeliwując 48 pocisków samosterujących Ch-101 i 16 pocisków Ch-555. Tu-160 startowały z Engelsa, leciały do celu nad Morzem Kaspijskim i wystrzeliły swoje pociski znad terytorium Iranu, w pobliżu granicy z Irakiem.

Wyjątkiem był wylot przeprowadzony 20 listopada. Tego dnia dwa Tu-160 wystartowały z bazy Oleniegorsk na Półwyspie Kolskim w północnej Rosji, okrążyły Norwegię i Wyspy Brytyjskie, wleciały nad Morze Śródziemne przez Gibraltar, przeleciały wzdłuż całego morza i wystrzeliły osiem pocisków Ch-555 przeciwko celom w Syrii. Następnie, lecąc nad terytoriami Syrii, Iraku, Iranu i nad Morzem Kaspijskim wróciły do swojej macierzystej bazy w Engelsie; trasa liczyła ponad 13 000 km. Użycie Tu-160 w Syrii, a zwłaszcza lot dookoła Europy 20 listopada 2015 r., było działaniem demonstracyjnym; rosyjskie samoloty taktyczne mogłyby wykonać to samo zadanie znacznie prościej i taniej ze swojej bazy Hmeimim w Syrii.

Pierwsze bombowce Tu-160M gotowe do służby

Rosyjskie bombowce strategiczne Tu-160 (a jeszcze częściej Tu-95MS) z Engelsa uczestniczą w inwazji na Ukrainę od pierwszego dnia stosując jako uzbrojenie pociski samosterujące Ch-101, a także stare Ch-55 przerobione w cele pozoracyjne (pułapki) bez ładunku bojowego. Po kilku dużych nalotach w pierwszych tygodniach wojny nastąpiła cisza.

Ponownie naloty z udziałem bombowców Tu-160 zostały przeprowadzone przez Rosjan w odwecie po klęsce pod Charkowem we wrześniu, a następnie po odwrocie z Chersonia w listopadzie 2022 roku. Później także Tu-160 wykonywały uderzenia od czasu do czasu, w miarę produkcji Ch-101. Pociski Ch-101 stosowane są tylko przeciwko wartościowym celom. Masowo zamiast nich Rosja stosuje tanie irańskie bezzałogowe bojowe statki powietrzne Shahed (Gerań).

Wcześnie rano 5 grudnia 2022 r. Ukraina przeprowadziła atak dronami (prawdopodobnie Tu-141) na lotnisko w Engelsie; atak został powtórzony na mniejszą skalę 26 grudnia 2022 r. Zaraz po tym Rosjanie przenieśli większość bombowców z Engelsa do bazy w Oleniegorsku na północy Rosji, poza zasięg uzbrojenia ukraińskiego. Nieliczne samoloty pozostałe na lotnisku w Engelsie rozstawili w większej odległości od siebie, a pomiędzy stanowiskami samolotów usypali obwałowania.

Odrodzenie

Począwszy od 2014 r. na bombowcach Tu-160 wprowadzane są częściowe ulepszenia, tzw. pierwszego etapu modernizacji Tu-160M1; obejmują one nowy autopilot ABSU-200-1, system nawigacyjny K-042K-1 i nowe środki łączności. Z zewnątrz najprościej odróżnić zmodernizowany samolot po oknie celownika optycznego OPB-18 pod przodem kadłuba, które w samolotach M1 jest zaślepione; celownik został zdemontowany jako niepotrzebny samolotowi tej klasy.

Modernizacja M1 w połączeniu z wdrożeniem nowych pocisków samosterujących Ch-101 i Ch-102 (odmiana z jądrowym ładunkiem bojowym) została zrealizowana we wszystkich lub prawie wszystkich Tu-160 (oczywiście oprócz tych, które zostały już zmodernizowane głębiej, do postaci Tu-160M).

W ślad za M1 Rosjanie przeprowadzają głęboką modernizację oznaczoną jako Tu-160M (izdielije 70M lub izdielije 70.03). Modernizacja Tu-160M, której konfiguracja została zatwierdzona 23 października 2014 r., przewiduje całkowitą wymianę systemu zadaniowego i awioniki bombowca. Radar Obzor-K został zastąpiony nowym systemem radiolokacyjnym NW-70M rodziny Nowełła (stąd NW), produkcji firmy Zasłon z St. Petersburga.

Pierwsze bombowce Tu-160M gotowe do służby

Biuro konstrukcyjne UKBP w Uljanowsku opracowało nowy system prezentacji danych SOI-70 z „szklaną” kabiną. Firma Poliot z Niżnego Nowgorodu opracowała system łączności S-505-70. Samolot jest wyposażony w nowy układ sterowania lotem ABSU-200MC i system nawigacyjny K-042KM (NO-70M) z układem nawigacji bezwładnościowej BINS-SP-1, układem astronawigacji ANS-2009M, dopplerowskim radarem nawigacyjnym DISS-021-70, odbiornikiem nawigacji satelitarnej A-737DP i komputerem nawigacyjnym. Zaprojektowano całkowicie nowy system obrony własnej Redut-70M oraz system rozpoznawczy BKR-70M.

W niedzielę 2 lutego 2020 r. z lotniska zakładowego w Kazaniu po raz pierwszy wzbił się w powietrze pierwszy zmodernizowany Tu-160M Igor Sikorskij, pilotowany przez załogę Anri Naskidianca. Przez kolejne miesiące bombowiec czekał na nowe jednostki napędowe; z silnikami NK-32-02 po raz pierwszy wystartował 3 listopada 2020 roku. 5 marca 2021 r. samolot poleciał z Kazania do Żukowskiego pod Moskwą, aby kontynuować zaawansowane testy w locie w tamtejszej bazie Tupolewa, gdzie jest niezbędna infrastruktura.

Wreszcie, w lipcu 2023 r. ogłoszono, że Tu-160M przystąpił do prób państwowych. Do początku bieżącego roku zmodernizowanych zostało już pięć bombowców. Dwa z nich, pokazane Putinowi samoloty Ilia Muromiec i Aleksander Mołodczij będą niedługo przekazane wojsku; pozostałe trzy, Igor Sikorskij, Walentin Blizniuk i Boris Wieremiej kontynuują próby.

 

Zobacz więcej materiałów w pełnym wydaniu artykułu w wersji elektronicznej >>

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc