10 lipca 2015 r. Departament Obrony ogłosił ograniczone postępowanie przetargowe dotyczące wyboru wykonawców, którzy zbudują trzeci śmigłowcowiec desantowy typu America, a także sześć zbiornikowców nowej generacji T-AO(X), które zastąpią jednostki typu Henry J. Kaiser. Do rywalizacji stanęły stocznie: National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) z San Diego, należąca do koncernu General Dynamics, i Huntington Ingalls Industries z Pascagouli. Dodatkowym „bonusem” dla tańszego oferenta miał być kontrakt na prace projektowe w programie LX(R), czyli transportowców desantowych, które w kolejnym dziesięcioleciu zastąpią w linii jednostki typów Whidbey Island i Harpers Ferry. Według aktualnych planów, Departament Obrony zamówi 11 okrętów tego typu, a walka o kontrakty na ich budowę jeszcze jest niezakończona. Obecnie można o nich powiedzieć tylko tyle, że – na mocy decyzji ze stycznia 2015 r. – będą bazować konstrukcyjnie na typie San Antonio, którego budowa dobiega końca.
Rywalizacja w powyższych programach zakończyła się raczej przewidywalnie – General Dynamics NASSCO zdobyła zlecenie na projektowanie i budowę pierwszych sześciu zbiornikowców, których prototyp otrzyma nazwę John Lewis, a kolejne: Harvey Milk, Earl Warren, Robert F. Kennedy, Lucy Stone i Sojourner Truth. Trudno nazwać to zaskoczeniem, zważywszy na fakt, że kalifornijska stocznia od dawna specjalizuje się w projektowaniu i budowie pomocniczych jednostek eksploatowanych przez Military Sealift Command. W ostatnich latach jej prace skupiały się na serii zaopatrzeniowców do transportu ładunków suchych typu Lewis & Clark, a obecnie pływających platform przeładunkowych typu Montford Point (w budowie znajduje się czwarta jednostka, rozpoczęto też prace przy sekcjach dla piątej). Rywalizujący Huntington Ingalls Industries, pomimo złożenia gorszej oferty na tankowce, będzie budował trzeci desantowiec typu America, który kryje się obecnie pod oznaczeniem LHA-8. Także w tym przypadku mowa o wykonawcy mającym bogate doświadczenie, gdyż to właśnie stocznia w Pascagouli zbudowała w minionych latach wszystkie śmigłowcowce desantowe typów Tarawa (5) i Wasp (8), a obecnie wykonuje program dostawy jednostek typu America (pierwsza w służbie, druga w budowie). Pewnym zaskoczeniem jest natomiast przyznanie kontraktu na prace projektowe przy LX(R) stoczni General Dynamics NASSCO, która zaoferowała niższą cenę za swoje usługi. Ogółem sumaryczny koszt powyższych zleceń opiewa na kwotę 6,3 mld USD.
Zbiornikowce typu John Lewis mają zastępować jednostki typu Henry J. Kaiser, które budowano w latach 1984–1996 w trzech stoczniach: Avondale Shipyard w Nowym Orleanie, Pennsyl-
vania Shipbuilding Company w Filadelfii i Tampa Shipyards Inc. w Tampie. Ogółem zamówiono ich 18, jednak dwie nie zostały nigdy ukończone i po wodowaniu (w 1988 i 1989 r.) trafiły do rezerwy na kotwicowisko na rzece James w stanie Wirginia. W momencie przerwania prac, stopień ich zaawansowania wynosił 84 i 95,3%.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu