Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Armija 2021: Kontrakty na nowe okręty dla rosyjskiej floty

Obecnie zasadniczym typem okrętu rozpoznawczego rosyjskiej floty jest projekt 864. Serię tych jednostek zbudowała Stocznia Północna w Gdańsku. Na zdjęciu czarnomorski SSw-201 Priazowje Fot. Tomasz Grotnik

W toku Międzynarodowego Forum Techniczno-Wojskowego Armija 2021, odbywającego się w dniach 22-28 sierpnia w Parku Patriot w podmoskiewskiej Kubince, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zawarło kontrakty na dostawy nowych okrętów dla Wojenno-Morskowo Fłota.

Pierwsza umowa podpisana ze stocznią Zielenodolskij zawod im. A.M. Gorʹkogo w Zielonodolsku w Tatarstanie. Zakład należący do holdingu AO Sudostroitielnaja Korporacyja „Ak Bars“, zbuduje serię (dwie jednostki?) średnich okrętów rozpoznania radioelektronicznego. Niestety, nie jest jasne, według jakiego projektu powstaną nowe „razwiedcziki”. Do tej pory w Federacji Rosyjskiej opracowano tylko jeden projekt średniego okrętu rozpoznawczego, który przekuto w metal. Chodzi o projektu 18280 i dwie jednostki - Jurij Iwanow oraz Iwan Churs, które zbudowała bałtycka stocznia „Siewiernaja Wierf’” w Sankt Petersburgu. Pierwszy z nich trafił do floty Północnej, drugi do Czarnomorskiej.

Poza tą para, zasadniczym typem okrętów tej klasy pozostaje siedem jednostek projektu 864 Meridian (ozn. NATO Vishnya). Zbudowała je Stocznia Północna w Gdańsku w latach 1985-1988.


Beneficjentem drugiego kontraktu jest stocznia Sriednie-Niewskij sudostroitielnyj zawod (SNSZ)z Pontonnego koło Petersburga. Otrzymała ona zamówienie na trałowiec morski (okręt obrony przeciwminowej) projektu 12700 Aleksandrit.

Jednostki projektu 12700 zaprojektowało biuro CMKB „Ałmaz” z Sankt Petersburga. Od 2011 roku są budowane seryjnie przez SNSZ. Do tej pory pięć podniosło rosyjskie bandery, zaś trzy są w różnych stadiach budowy. Najnowszy dołączył do floty 20 sierpnia. Stępkę następnego stocznia ma położyć jeszcze w tym roku.

Aleksandrity, klasyfikowane pierwotnie jako trałowce bazowe, obecnie jako największe ‒ morskie, są w istocie hybrydą niszczyciela min z konwencjonalną jednostką przeciwminową. Trałowce te wyposażono w bezzałogowe pojazdy podwodne i nawodne (na pierwszej parze produkcji francuskiej ECA Group, na kolejnych rosyjskie) do poszukiwania, klasyfikacji oraz niszczenia min, jak również kadłubową stację hydrolokacyjną i trały mechaniczne oraz niekontaktowe.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc