5 maja Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z konsorcjum Bell/Boeing w sprawie zakupienia kolejnej partii samolotów transportowych pionowego startu i lądowania CMV-22B Osprey, które trafią do lotnictwa morskiego tego kraju.
Majowa umowa, obejmująca 27. partię produkcyjną V-22 Osprey, obejmuje cztery samoloty, które będą kosztować Departament Obrony 482 mln USD. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków, w kwocie 213,7 mln USD. Prace mają zostać zrealizowane do czerwca 2026 roku – zgodnie z projektem V-22, większość z nich realizowana jest w zakładach Bell Textron w Teksasie.
Samoloty transportowe pionowego startu i lądowania CMV-22B Osprey zastępują w US Navy dotychczas eksploatowane Grumman C-2 Greyhound. Ich głównym zadaniem jest utrzymywanie łańcucha logistycznego pomiędzy bazami na lądzie oraz grupą bojową lotniskowca. Łącznie Departament Obrony planuje zamówić 44 samoloty nowego pokolenia, wstępna gotowość operacyjna pierwszej eskadry została osiągnięta w grudniu 2021 roku. Pierwsze doświadczenia eksploatacyjne wykazują, że CMV-22B może nie tylko zastąpić C-2 Greyhound lecz umożliwić realizację nowych zadań dla grup lotniczych – dzięki możliwości pionowego startu i lądowania samolot może dostarczać ładunki bezpośrednio z lądu na wybrane okręty, bez procesu przeładunku na lotniskowcu (na śmigłowiec). Dodatkowo duży zasięg operacyjny oraz możliwości systemów łączności powodują, że maszyna może uzupełniać potencjał E-2D Hawkeye w zadaniach koordynacji działań lotniczych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu