18 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z firmą L3 Harris Technologies Inc. w sprawie produkcji prototypowych zasobników zakłócających nowej generacji, które mają stanowić wyposażenie dodatkowe samolotów przełamania obrony przeciwlotniczej Boeing E/A-18G Growler.
Grudniowa umowa ma wartość 495,5 mln dolarów i ma zostać zrealizowana do września 2025 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków, 20 mln dolarów. Na jej mocy zamówiono dziesięć makiet gabarytowo-masowych przeznaczonych do szkolenia, osiem operacyjnych prototypów, cztery makiety gabarytowo-masowe przeznaczone do prób awaryjnych zrzutów z pylonów, a także po dwa modele, prototypy i makiety przeznaczone do dalszych prac rozwojowych. Kontrakt oznacza, że projekt wchodzi w drugą fazę rozwoju, czyli zakupów egzemplarzy prototypowych, a także procesu integracji z nosicielem (Boeing E/A-18G Growler).
W ramach programu Next Generation Jammer Low Band (NGJ-LB) lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych wraz z Australią (obecnie jedynym eksportowym użytkownikiem samolotów przełamania obrony przeciwlotniczej Boeing E/A-18G Growler) prowadzą działania związane z budową nowych zasobników zakłócających, które zastąpią obecnie eksploatowane AN/ALQ-99
Zasobniki NGJ-LB mają stanowić jeden z trzech elementów systemu zakłócania maszyn przełamania obrony powietrznej potencjalnego przeciwnika. Ich głównym zadaniem będzie praca na niskich częstotliwościach (100 MHz do 2 GHz). W przyszłości mają dołączyć do tego zasobniki zakłócania średniej (od 2 GHz do 6 GHz) i wysokiej (6 GHz do 18 GHz) częstotliwości.
Głównymi nosicielami mają być samoloty przełamania obrony przeciwlotniczej Boeing E/A-18G Growler. Są one eksploatowane przez US Navy oraz Australię. Być może dołączą do nich kolejne państwa - w bieżącym roku Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec rekomendowało zakup piętnastu egzemplarzy w celu zastąpienia Panavia Tornado ECR. Dodatkowo Growlery (w liczbie czternastu sztuk) znalazły się w ofercie Boeinga w Finlandii w programie zakupu nowych samolotów bojowych nowego pokolenia. Nieoficjalnie amerykańskie władze są skłonne sprzedać maszyny Zjednoczonym Emiratom Arabskim.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Moim zdaniem tandem Super Hornet/Growler to realna alternatywa dla F-35, F-35 jest fajny bo wleci w antydostępową bańkę a Super Hornet/Growler zamiast wlatywać rozwalają bańkę, seria katastrof Miga-29, spowodowała ten zakup na dziko F-35 zamiast przetargu a szkoda.