15 stycznia Agencja Uzbrojenia poinformowała o uruchomieniu konsultacji rynkowych w sprawie przygotowywanego programu zakupu zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.
Jak wskazuje komunikat, Agencja Uzbrojenia planuje zrealizowanie konsultacji w okresie od 14 lutego do 15 marca bieżącego roku. Podmioty zainteresowane udziałem mają czas na przesyłanie zgłoszeń do 29 stycznia. Konsultacje mają za zadanie ocenę możliwości spełnienia wstępnie określonych wymagań dla projektu; zdefiniowanie możliwości potencjału krajowego do realizacji projektu; sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących pozyskania systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw, szkolenia, realizacji infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym sprzętem; oszacowanie kosztów; wstępne ustalenie terminów pozyskania sprzętu.
Według Agencji Uzbrojenia, zintegrowany system szkolenia pilotów śmigłowców bojowych ma obejmować 24 śmigłowce w konfiguracji pozwalającej na szkolenie z użyciem uzbrojenia, symulatory i trenażery, pakiet logistyczny, usługę wsparcia logistycznego i szkoleniowego, a także określenie przystosowania bądź budowy infrastruktury powiązanej z pozyskiwanym typem sprzętu.
W kwestii nowych śmigłowców szkolnych wiadomo, że tego typu potrzeba pojawiła się wraz z zapoczątkowaniem zakupów wiropłatów nowej generacji. Obecnie wykorzystywane rozwiązania w postaci SW-4 Puszczyk oraz Mi-2 nie są efektywne. W ostatnich latach Siły Zbrojne RP odebrały dwanaście nowych śmigłowców (sześć S-70i Black Hawk oraz po trzy AW149 i AW101). Obecne zamówienia obejmują 32 kolejne maszyny (dwa S-70i Black Hawk, jeden AW101 oraz 29 AW149). Dodatkowo w najbliższych miesiącach można spodziewać się podpisania umów na kolejne. Wśród negocjowanych zamówień należy wymienić do 96 śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Apache, 32 wielozadaniowe Lockheed Martin S-70i Black Hawk, 22 transportowe Leonardo AW101. Nie można wykluczyć, że zakupy obejmą także kolejne cztery/sześć AW101 dla Brygady Lotnictwa MW, a także do ośmiu sztuk wielozadaniowych śmigłowców pokładowych, które kryją się pod kryptonimem Kondor.
W przypadku śmigłowców szkolnych, wymóg użycia lotniczych środków bojowych oznacza, że lista potencjalnych dostawców może się zawęzić do kilku dostawców. Wśród nich można wymienić koncerny Airbus (H145M), Boeing (AH-6i), Leonardo (AW109M Trekker).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
No to żegnaj polski przemyśle lotniczy i polsko myślo techniczna. Stało się to samo co zrobił przykładowo Bosch z Zelmerem po jego zakupie. Wygasił produkcję głównych produktów a zostały niewiele znaczące tanie, masowe produkty z Chin.
SW-4 (jako Solo), Flaris (jako SINYAR), J-6 Fregata (jako BAE HERTI) przerobione przez zagraniczne firmy na bezzałogowce.
Chyba tylko jeszcze w szybowcach widać dla Nas jakieś szanse.
Śmigłowiec PZL IS-2 zmniejszyć, przerobić na bezzałogowca z pociskami przeciwpancernymi a nawet przeciwlotniczymi