11 października w stoczni Abeking & Rasmussen w Lemwerder koło Bremy zwodowano pierwszy niszczyciel min dla Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut (TNI-AL, pol. Marynarka Wojenna Republiki Indonezji), po czym ochrzczono go wraz z drugą jednostką serii.
Pierwszy z okrętów otrzymał nazwę KRI Pulau Fani (731), drugi zaś KRI Pulau Fanildo (731). Prototyp będzie teraz finalnie wyposażany na wodzie i szykowany do prób zakładowych, a potem odbiorczych, natomiast drugi okręt jest w zaawansowanej fazie budowy. Oba mają być przekazane TNI-AL w połowie przyszłego roku.
Kontrakt na parę niszczycieli min typu MHV-60 zawarty został pomiędzy Abeking & Rasmussen a Ministerstwem Obrony w Dżakarcie 29 stycznia 2019 roku. Budowę jednostek rozpoczęto wraz z wstępnym cięciem arkuszy stali 26 listopada 2020 roku. Jednostki typu MHV-60 – cyfra oznacza w przybliżeniu długość okrętu wynoszącą 62 m – stanowią rozwinięcie dobrze znanego niemieckiego typu Frankenthal i pochodnego tureckiego MHV-54 (inaczej typ A). Od protoplastów róznią się jednak znacznie. Są wykonane ze stali austenitycznej i wyposażone w system demagnetyzacyjny. System walki przeciwminowej obejmuje sonar kadłubowy i szereg urządzeń zaburtowych – bezzałogowych pojazdów zdalnie kierowanych i autonomicznych. Część z nich będzie transportowana w formie skonteneryzowanej – okręty nie mają hangarów, jak na podobnych jednostkach.
Okręty te otrzymają hybrydowe zespoły napędowe uzupełnione cichym napędem elektrycznym produkcji MAN Energy Solutions. W skład siłowni niszczyciela min typu MHV-60 wchodzą:
- dwa silniki wysokoprężne MAN 12V175D-MM o mocy 2200 kW przy 1900 obr./min,
- dwie czteropłatowe śruby nastawne MAN Alpha wraz z systemem sterowania Alphatronic 3000 pozwalającym uzyskać wysoką sprawność i elastyczność w manewrowaniu napędem,
- system hybrydowy klasy PTI (Power-take-in) do uzyskiwania prędkości manewrowych i do walki minowej z użyciem samych silników elektrycznych.
- ster strumieniowy na dziobie.
Silniki główne serii MAN 12V175D-MM są już używane na jednostkach pływających TNI-AL, a ostatnio sprzedano je też Finlandii (do użycia na korwetach typu Pohjanmaa), czy do instalacji na budowanych w Izraelu patrolowcach typu OPV-45 dla nieujawnionej floty afrykańskiej. Silniki te wykorzystują kompaktowy system SCR (selective catalytic reduction) do redukcji emisji cząstek stałych i tlenków azotu w spalinach.
Cichy napęd elektryczny jest stosowany w nowoczesnych niszczycielach min od dawna. Wśród ostatnio zbudowanych typów warto wymienić fiński Katanpää, podobny mu algierski El-Kasseh (oba zbudowane przez włoską stocznię Intermarine SpA) i polski projekt 258 Kormoran II produkcji Remontowa Shipbuilding S.A.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu