23 września w stoczni Babcock w szkockim Rosyth nad zatoką Firth of Forth rozpoczęto cięcie blach do budowy prototypowej fregaty typu 31, przyszłej HMS Venturer.
W uroczystości wziął udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Zjednoczonego Królestwa Ben Wallace, który uruchomił maszynę do cięcia plazmowego. HMS Venturer będzie pierwszym z pięciu zamówionych dla Royal Navy okrętów tej serii. Dołączą one do bardziej zaawansowanych jednostek typu 26/City budowanych przez spółkę BAE Systems. Wodowanie Venturera zaplanowano w 2023 roku. Ostatnia jednostka zejdzie na wodę w 2028 roku. Uśredniona cena jednostki wyniesie 250 mln GBP.
Uroczystość odbyła się w nowo zbudowanej hali produkcyjnej. Przy tej okazji minister Wallace w towarzystwie ministra ds. zamówień obronnych Jeremy'ego Quina i dyrektora generalnego ds. okrętów w Defence Equipment and Support (Inspektorat Uzbrojenia i Wsparcia londyńskiego Ministerstwa Obrony) wadm. Chrisa Gardnera, odsłonił również tablicę upamiętniającą oficjalne oddanie do użytku nowego budynku, który kurtuazyjnie nazwano „Venturer Hall”. Konstrukcja ta ma wymiary 147×62×42 m i będzie w stanie pomieścić dwie fregaty typu 31 obok siebie w czasie równoległej budowy i wyposażania.
Wydarzenie to ma miejsce zaledwie tydzień po tym, jak Babcock ogłosił, że zdobył pierwszy kontrakt eksportowy na swoją fregatę Arrowhead 140 (wariant eksportowy brytyjskiej platformy typu 31) poprzez umowę licencyjną na projektowanie z indonezyjską PT PAL (Persero) na dwie fregaty. Firma została również wybrana jako jeden z oferentów na potencjalne rozwiązanie projektowe do fregaty Miecznik dla Marynarki Wojennej RP.
Nowe fregaty Royal Navy są znane jako typ Inspiration. Wszystkie czerpią swoje nazwy od dawnych okrętów brytyjskich, których misje i historia mają na celu zainspirowanie Królewskiej Marynarki do działania, a także przedstawienie jej przyszłej wizji. Zbudowany w 1942 roku, pierwotny HMS Venturer, był okrętem podwodnym typu V, który jako pierwszy w historii idąc w zanurzeniu zatopił inną jednostkę również będącą w położeniu podwodnym - U-Boota U-864 typu IX D2. Dziś nie robi to wrażenia, ale w toku II wojny światowej było osiągnięciem, świadczącym o wyszkoleniu brytyjskiej załogi i przewadze technicznej jej okrętu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
No proszę wodowanie po ok. 2 latach od rozpoczęcia budowy toż to niemożliwe chyba u nas i szok dla co niektórych decyzyjnych osób byłby niezły gdyby tak szybko produkcja polskich fregat postępowała.
Mam nadzieję w wersji eksportowej czy będzie uzbrojony i niezwykle niebezpieczny? Nieuzbrojony na 5700-tonowy statek...