26 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Raytheon (będąca właścicielem firmy Pratt & Whitney) w sprawie produkcji i dostaw partii silników odrzutowych F100-PW-229. Powyższe jednostki napędowe mają trafić do Maroka, jako część zamówienia na fabrycznie nowe F-16C/D Fighting Falcon Block 72.
Lipcowa umowa ma wartość 212 mln USD i ma zostać zrealizowana do końca czerwca 2025 roku. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie – na mocy procedury FMS pochodzi w całości ze strony Maroka. Ze względów handlowych zamawiający nie informuje ile silników zostało zamówionych - zgodnie z dostępnymi źródłami rząd Maroka zamówił 25 samoloty F-16C/D Fighting Falcon Block 72 (jako pierwszy klient). Według Departamentu Stanu, pakiet eksportowy miał także obejmować cztery zapasowe jednostki napędowe. Nie można wykluczyć, że jednocześnie Maroko mogło zamówić dodatkowe silniki przeznaczone do 23 F-16C/D Fighting Falcon Block 52+ Advanced (dostarczone w latach 2010-11).
Dotychczas korporacja Lockheed Martin sprzedała 128 samolotów F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72. Większość klientów postawiła jednak na model Block 70, który jest napędzany przez silniki General Electric F110-GE-129D - według części publikacji i analiz są one bardziej ekonomiczne w eksploatacji oraz niezawodne. W przypadku Maroka chodziło o ujednolicenie wyposażenia z już eksploatowanymi samolotami Block 52+ Advanced.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu