22 czerwca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie produkcji i dostaw ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II do Wielkiej Brytanii.
Powyższa umowa ma wartość 580,6 mln USD i ma zostać zrealizowana do lipca 2026 roku. Pośrednictwo amerykańskich władz federalnych ma związek z zastosowaniem procedury FMS – w momencie podpisania czerwcowej umowy uruchomiono pełne finansowanie. Boeing wyprodukuje i dostarczy czternaście wiropłatów, które zostały zamówione poprzez międzyrządową umowę w pierwszej połowie bieżącego roku.
Nowe Chinooki dla Brytyjczyków będą pierwszymi CH-47F Block II dostarczonymi klientom eksportowym. Dotychczas tego typu wariant jest dostarczany w wersji MH-47G siłom specjalnym Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo maszyny dla Wielkiej Brytanii otrzymają powiększone zbiorniki paliwa.
Zgodnie z dotychczasowymi informacjami płynącymi z Londynu, nowe CH-47F Chinook ER mają pozwolić na zastąpienie najstarszych CH-47 Chinook znajdujących się w brytyjskich siłach zbrojnych. Większość komentatorów wskazywała, że będzie to oznaczać utrzymanie liczby 60 wiropłatów. Ostatecznie tak się nie stanie i flota CH-47 będzie ograniczona do 51 egzemplarzy. Siedem maszyn przekroczyła już 40 lat służby, a kolejnych 13 39.
Dla Boeinga kontrakt z Brytyjczykami to spory sukces i możliwość złapania przysłowiowego oddechu. Brak decyzji amerykańskich władz federalnych o rozpoczęciu procesu modernizacji CH-47F Chinook do standardu Block II powoduje, że linii montażowej w Filadelfii grożą ograniczenia produkcyjne bądź zamknięcie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu