Lotnictwo wojskowe Danii zamówiło dwa lekkie samoloty szkolne z napędem elektrycznym Pipistrel Velis Electro. Maszyny produkcji słoweńskiej zostaną wypożyczone od francuskiej firmy Epopee i trafią do Flyvevåbnet już za kilka miesięcy.
Pipistrele będą służyły do szkolenia podstawowego nowych pilotów obok używanych od końca lat 70. ubiegłego wieku samolotów Saab T-17 Supporter. Duńskie lotnictwo będzie pierwszą na świecie formacją szkolącą przyszłych pilotów na płatowcach napędzanych silnikiem elektrycznym. Trwająca dwa lata próbna eksploatacja ma pozwolić na zdobycie doświadczeń i ocenę przydatności samolotów z napędem elektrycznym do szkolenia personelu latającego.
Pipistrel Velis Electro jest ultralekkim dwumiejscowym górnopłatem konstrukcji kompozytowej o maksymalnej masie startowej 600 kg, bazującym na wcześniejszym modelu Virus z silnikiem benzynowym Rotax. Samoloty Virus służą do szkolenia podstawowego m.in. w Indiach – tamtejsze siły zbrojne zamówiły łącznie 194 egzemplarze, w tym wojska lotnicze 72.
Velis jest napędzany silnikiem elektrycznym Pipistrel E-811 o mocy startowej 57 kW i ciągłej 49 kW, zasilanym dwoma akumulatorami litowymi o łącznej pojemności 24,8 kWh. Dla zachowania odpowiedniego położenia środka ciężkości jeden z akumulatorów jest zainstalowany w nosie kadłuba, a drugi za kabiną. W pełni naładowane źródła energii pozwalają na wykonanie lotu trwającego około godziny. Producent zapewnia o bezemisyjności Velisa i podkreśla niski poziom hałasu generowany przez samolot (tylko 60 dB). Velis Electro uzyskał cywilny certyfikat EASA w maju 2020 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Proponuje napęd nożny na pedały jak w samochodzikach i traktorkach dla dzieci Czy w tym ekoobłędzie nie widzą że stają sie komiczni