26 maja w stoczni Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin odbyła się uroczystość położenia stępki fregaty Saud (820). Jest to pierwsza z serii czterech jednostek typu MMSC budowana na zamówienie Arabii Saudyjskiej.
W uroczystości wzięli udział zaproszeni goście, w tym dowódca Marynarki Wojennej Arabii Saudyjskiej. Jest to kolejne ważne wydarzenie w historii programu – proces cięcia blach zainicjowano 31 października 2019 roku. Według harmonogramu, cała seria okrętów ma trafić do użytkownika do czerwca 2026 roku.
Arabia Saudyjska jest pierwszym eksportowym klientem na fregaty wielozadaniowe typu MMSC (Multi-Mission Surface Combatant), które z kolei są propozycją przemysłu amerykańskiego (korporacji Lockheed Martin, Fincantieri Marinette Marine oraz Gibbs & Cox) dla klientów spoza Stanów Zjednoczonych. Bazują konstrukcyjnie na wielozadaniowych okrętach działań przybrzeżnych LCS (Littoral Combat Ships) typu Freedom, które są eksploatowane przez US Navy (obecnie w linii dziesięć spośród szesnastu zaplanowanych). Finansowanie budowy poprzez program FMS uruchomił Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w marcu 2018 roku. Obok samych okrętów Arabia Saudyjska zamówiła już dziesięć wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Lockheed Martin MH-60R Seahawk.
W porównaniu do typu Freedom fregaty typu Saud będą dysponować rozszerzonym wachlarzem uzbrojenia i wyposażenia pokładowego zainstalowanego na stałe, w miejsce wymiennych modułów misyjnych. Wśród zmian można wymienić m.in. pionową wyrzutnię Lockheed Martin Mk 41 do pocisków przeciwlotniczych, wyrzutnię systemu obrony bezpośredniej SeaRAM, osiem pocisków przeciwokrętowych Boeing RGM-84 Harpoon oraz bezzałogowe stanowiska Nexter Narwhal.
Sukces w Arabii Saudyjskiej to na razie jedyny owoc programu MMSC. Nie można jednak wykluczyć, że drugim państwem, które zamówi fregaty tego typu stanie się Grecja. W marcu tego typu rewelacje, na razie w oparciu o źródła nieoficjalne, przekazały media lokalne. W tym przypadku prototyp miałby powstać w Stanach Zjednoczonych, a pozostałe trzy na licencji w stoczni Onex Shipyards (należącej do kapitału amerykańskiego) w Syros. Co ciekawe, także nieoficjalnie, Lockheed Martin nie wyraził zainteresowania udziału w polskim programie Miecznik, który zakłada budowę trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Lockheed Martin niech nam na Mieczniki AEGIS sprzeda i będzie ok.