10 marca amerykańska spółka Northrop Grumman ujawniła fakt prowadzenia prac nad nowym 20 mm działkiem lotniczym, określanym na obecnym etapie jako Sky Viper Chain Gun (lub tylko Sky Viper; Chain Gun oznacza, że jest to armata napędowa).
Realizacja prac projektowo-konstrukcyjnych jest ściśle powiązana z programem zakupu nowych pionowzlotów dla lotnictwa Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach programu Future Vertical Lift. Sky Viper ma być działkiem napędowym z napędem łańcuchowym (jak np. armaty rodziny Bushmaster). Według przedstawicieli spółki Sky Viper ma zapewniać większą siłę ognia w porównaniu ze starszymi działkami lotniczymi, w tym wielolufowymi systemu Gatlinga. Większa ma być również celność, co poza skuteczniejszym zwalczaniem celów skutkuje również obniżeniem ryzyka uzyskania szkód ubocznych. Wzrost siły ognia ma zostać osiągnięty m.in. poprzez rozwój nowej amunicji o większych możliwościach wobec szerokiego spektrum celów (ma umożliwiać zwalczanie lekko opancerzonych celów naziemnych i nawodnych, celów nieopancerzonych, siły żywej czy statków powietrznych, w tym bezzałogowych). Większa skuteczność ma się przekładać na możliwość redukcji zapasu amunicji, a więc i masy całego systemu. Konstrukcja działka oparta jest na projekcie innego działka lotniczego ‒ 30 mm M230 na nabój 30×113 mm, które instalowane jest na śmigłowcach rodziny AH-64 Apache. Nie oznacza to, że Sky Viper bazuje wyłącznie na dobrze znanych rozwiązaniach, przeciwnie, firma deklaruje wykorzystanie w nowej konstrukcji szeregu nowych rozwiązań, które pozwolą na redukcję odrzutu przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. Szybkostrzelność Sky Vipera ma być również większa, aniżeli w wypadku M230.
Obecnie trwa budowa docelowego prototypu, choć niektóre badania przeprowadzono na fizycznie istniejących demonstratorach, czy raczej modelach funkcjonalnych. W pracach brali udział eksperci US Army z DEVCOM (US Army Combat Capabilities Development Command, pol. Dowództwo Rozwoju Zdolności Operacyjnych Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych).
Sky Viper będzie konkurował ze, skonstruowanym przez General Dynamics Ordnance and Tactical Systems, działkiem XM915. Obydwaj producenci i ich konstrukcje walczyć będą o zamówienia związane z programami FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft, pol. Przyszły Samolot Rozpoznawczo-Bojowy) i FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft, pol. Przyszły Samolot Szturmowy Dalekiego Zasięgu). Nowe działka miałyby być jednym z podstawowych systemów uzbrojenia wspomnianych maszyn, które miałyby wejść do służby na przełomie obecnej i przyszłej dekady. Na razie konstrukcja GD OTS ma pewną przewagę ‒ do grudnia ubiegłego roku podczas testów prototypu wystrzelono z niego już 7000 pocisków, a w bieżącym roku podatkowym wystrzelonych ma zostać kolejne 150 000.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
FARA i FLARAA to nie są samoloty tylko śmigłowce, poprawcie wpis. Nawet jeżeli będą to maszyny z pogranicza (pionowzloty) to nadal nie samoloty. To działko nie ma zatem zastąpić Vulcana tylko właśnie stanowić nowy oręż zastępujący obecne M230 czy M197. Zresztą w pierwszym zdaniu piszecie poprawnie o pionowzlotach (program FVL), a potem sami sobie zaprzeczacie.