Podczas tegorocznego salonu zbrojeniowego IDEX 2021, odbywającego się w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w dniach 21-25 lutego, Tatra Trucks zaprezentuje m.in. czteroosiowy ciężki pojazd logistyczny Force 8×8 do przewozu ładunków.
Samochód wyposażono w, zaprezentowaną po raz pierwszy, długą integralnie opancerzoną kabinę pancerną produkcji Tatra Defence Vehicle. Jej kształty w maksymalnym stopniu przypominają kształty nieopancerzonego odpowiednika, co podnosi stopień tzw. naturalnego maskowania, podobnie jak potężny, charakterystyczny dla całej linii Force, mocno ścięty ku tyłowi stalowy zderzak przedni. Mieści on u dołu po bokach okrągłe reflektory, od spodu przechodzi w dolną stalową osłonę silnika i dzięki dolnemu ścięciu przyczynia się do wzrostu kąta natarcia. Poza tym ściany kabiny są generalnie płaskie. Do wnętrza kabiny prowadzą dwa stopnie, w tym dolny dość dużych rozmiarów i uchylny, a wchodzenie ułatwia rozlokowany za drzwiami długi, pionowy uchwyt. Poza tym w stropie jest luk ewakuacyjny, mogący stanowić podstawę do stanowiska karabinu maszynowego. Kolejnym wyróżnikiem tej kabiny jest tzw. wyższy dach, z lekko ściętymi górnymi bocznymi narożami i z dodatkowymi reflektorami z przodu. Wprowadzenie takiego dachu, od kilku lat proponowanego także na rynku cywilnym jako nieopancerzona opcja z tworzywa sztucznego, zdecydowanie podnosi objętość wnętrza. W przypadku zastosowań wojskowych pozostaje to o tyle istotne, że obecnie w kabinach przewozi się wiele elementów wyposażenia, w tym środki łączności, a sami żołnierze nieraz muszą wykonywać zadania jadąc w kamizelkach kuloodpornych. Wyższa kabina zapewnia im więc większą swobodę ruchów. Przy tym kompletacja kabiny obejmuje układy ogrzewania, klimatyzacji i filtrowentylacji.
Oficjalnie Tatra nie podała gwarantowanych stopni ochrony balistycznej i przeciwminowej zgodnie ze STANAG 4569. Niemniej można założyć, że seryjnie dla balistycznej poziom ten wynosi 2, a przeciwminowej 1 lub 2.
Bazę pojazdu stanowi 4-osiowe, klasyczne podwozie Tatra, czyli z centralną rurą nośną i wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami. Dwie pierwsze osie są skrętne, a na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Samochód wyposażono w centralny system pompowania kół.
Dopuszczalna masa całkowita tego wariantu może dochodzić do 38 000 kg, a ładowność do prawie 20 000 kg, uwzględniając fakt, że na tylnym zwisie zainstalowano żuraw hydrauliczny o udźwigu prawie 6 ton. W stalowej skrzyni ładunkowej z opończą można zabrać do 8 standardowych palet NATO lub alternatywnie zamocować składane ławki dla 24 żołnierzy. Do napędu auta służy 6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Cummins o mocy 325 kW/441 KM, połączony z w pełni automatyczną, sześciobiegową skrzynią przekładniową Allison serii 4500.
Samochód ten został przystosowany do pracy w najbardziej wymagającym terenie i w dowolnych warunkach klimatycznych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu