11 stycznia Agencja sprzętu obronnego (Forsvarsmateriell) norweskiego Ministerstwa Obrony zawarła kontrakt ze spółką Norscrap West AS w sprawie złomowania fregaty Helge Ingstad.
Wykonawca zamówienia został wytypowany w trybie konkursu z negocjacjami. O zlecenie ubiegały się cztery norweskie przedsiębiorstwa. Ze względu na procedury związane z ochroną informacji niejawnych, tylko lokalne firmy zostały dopuszczone do postępowania. Forsvarsmateriell postawiła surowe wymagania dotyczące ochrony środowiska i względów bezpieczeństwa. Oferta Norscrap West okazała się najlepszą. Firma rozbierze okręt w swoim zakładzie w Hanøytangen niedaleko Bergen. Wartość umowy wyniosła ok. 60 mln NOK (26,1 mln PLN). Oczekuje się, że dochody ze sprzedaży złomu metalowego w wysokości kilku milionów koron norweskich zostaną dodane do tej kwoty, co pomoże obniżyć całkowity koszt poniesiony przez sektor obronny. Prace będą nadzorowane przez ekspertów technicznych Forsvarsmateriell zgodnie z norweską ustawą o bezpieczeństwie. Okręt zostanie przeholowany z miejsca obecnego postoju w Ågotnes do Hanøytangen (kilkanaście mil morskich), gdy pozwolą na to warunki hydrometeorologiczne. Zakończenie złomowania fregaty ma nastąpić do końca 2021 r.
Przypomnijmy: KNM Helge Ingstad (F 313, typu Fridtjof Nansen) została staranowana 8 listopada 2018 r. o godzinie 04:03 przez zbiornikowiec Sola TS spółki Tsakos Energy Navigation, jednostkę klasy Aframax do przewozu surowej ropy naftowej, pływającą pod banderą maltańską. Do zderzenia doszło w Hjeltefjordzie, na północ od wyspy Sotra. Statek o długości 249,97 m, szerokości 44,03 m i pojemności brutto 62 557 jednostek opuścił właśnie terminal paliwowy Sture w Øygarden, mając na pokładzie 23-osobową załogę i pełne zbiorniki surowca dla brytyjskiego odbiorcy. Natomiast okręt mierzący 134 m i wypierający 5300 ton, wraz ze 137 członkami załogi, wracał z manewrów NATO „Trident Juncture” do bazy w Haakonsvern. Zbiornikowiec uderzył fregatę z prawej burty, w rejonie hangaru, pod kątem, przebijając jej poszycie kadłuba poniżej linii wodnej, jak również nad nią. Sam nie odniósł poważniejszych uszkodzeń. Dla Helge Ingstad zderzenie okazało się być fatalne w skutkach. Z pomocą holowników, które asystowały Sola TS opuszczającemu port, udało się osadzić fregatę na skalistym dnie tuż przy brzegu, w miejscu o małej głębokości. Tylko dzięki temu zabiegowi nie stracono jednostki od razu i bezpowrotnie. Ośmiu marynarzy odniosło obrażenia, wraz z nimi ewakuowano resztę załogi. Wkrótce okręt połączono linami stalowymi z lądem, ale nie przeszkodziło to wciąż nabierającemu wody kadłubowi pokonać tego oporu i 13 listopada Helge Ingstad pogrążyła się niemal całkowicie.
26 lutego 2019 r. rozpoczęła się operacja podniesienia okrętu. Po licznych rozpoznaniach uszkodzeń, analizach i planowaniu, wypompowano paliwo, usunięto amunicję artyleryjską, rakietową i torpedową. Po tym jednostkę podniesiono, 2 marca osadzono na barce i odholowano do Haakonsvern, dokąd zespół dotarł nazajutrz. Po oszacowaniu strat i kosztów ewentualnej naprawy fregaty, w obliczu ich wysokiej wartości, zbliżonej do ceny nowego okrętu, władze norweskie zdecydowały o jej utylizacji. W wyniku tego zdarzenia Sjøforsvaret (Siły Morskie) mają do dyspozycji cztery jednostki tego typu. Serię zbudowała w latach 2004-2011 hiszpańska stocznia państwowa Navantia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu