Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowości programu wielozadaniowego śmigłowca pokładowego Z-20

Zdjęcie prototypu wielozadaniowego śmigłowca Z-20S z podwieszonymi makietami gabarytowo-masowymi pocisków KD-10. Fot. Twitter/Weibo

8 stycznia chińskie media upubliczniły zdjęcia z niedawnych ćwiczeń Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, w czasie których wykorzystano wielozadaniowe śmigłowce pokładowe Harbin Z-20F. To konstrukcja, którą można porównać do amerykańskich SH-60/MH-60 Seahawk.


W ćwiczeniach zespołu Floty Południowej uczestniczyły m.in.: fregata Yuncheng typu 054A, korweta Yongzhou typu 056 i jeden z atomowych wielozadaniowych okrętów podwodnych typu 093A. Co ważne, obok okrętów brały w nim udział nowe śmigłowce Z-20F, które według dostępnych informacji są jedną z dwóch morskich wersji Z-20. Chińczycy, wzorem Amerykanów, zdecydowali się na opracowanie maszyny do zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych (Z-20F) oraz wielozadaniowej Z-20S. Prototyp tej ostatniej został zauważony i sfotografowany przez chińskich „air spotterów” 12 stycznia w momencie wykonywania lotu doświadczalnego z makietami pocisków kierowanych KD-10. Jednym z pierwszych upublicznionych etapów rozwoju tej konstrukcji była prezentacja makiety „chińskiego Seahawka” na pokładzie niszczyciela typu 055 w lipcu 2019 r.

Według dostępnych informacji, nosicielami obu wersji mają być duże okręty MW ChALW - lotniskowce, śmigłowcowce i okręty desantowe, a także niszczyciele typów 055 i 052D.

Śmigłowce Z-20F/S mają stanowić odpowiedź na rosnące potrzeby operacyjne chińskich sił morskich, którym brakowało nowoczesnych, wielozadaniowych wiropłatów pokładowych o maksymalnej masie startowej około 10 ton. Obecnie trzon floty maszyn tej klasy obejmuje śmigłowce: Kamow Ka-28, Changhe Z-8 i Harbin Z-9. Z różnych względów (technicznych oraz operacyjnych) nie spełniają już one wymagań współczesnego pola walki - było to widoczne m.in. w czasie działań antypirackich na wodach Oceanu Indyjskiego.


Lądowy wariant Harbin Z-20 został oblatany w 2013 r. Przez wielu konstrukcja jest uznawana za kopię amerykańskiej rodziny S-70 Black Hawk/Seahawk. Jest to o tyle łatwe, że w latach 80. firma Sikorsky dostarczyła do Chin 24 transportowe S-70 Black Hawk, które są eksploatowane w terenach górskich. Jednak zasadnicze różnice występują w układzie napędowym.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc