18 grudnia w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w cypryjskim mieście Larnaka międzylądowanie techniczne w celu uzupełnienia paliwa wykonały dwa samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340AEW&C należące do Sił Powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Według dostępnych informacji maszyny wracają do producenta po zakończeniu eksploatacji - zostały zakupione w listopadzie 2009 roku i dostarczone w latach 2010-11. Ich głównymi zadaniami była realizacja zadań wczesnego ostrzegania i dowodzenia, a także szkolenia i treningu personelu wojskowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ich wycofanie z eksploatacji było możliwe dzięki rozpoczęciu dostaw docelowych maszyn – Saab GlobalEye (bazujących na samolotach dyspozycyjnych Bombardier 6000. Pierwsze dwa trafiły do sił zbrojnych tego arabskiego państwa w okresie kwiecień-wrzesień 2020 roku. Obecnie Saab przygotowuje do dostawy trzeci egzemplarz, nie jest wykluczone, że dojdzie do rozszerzenia umowy, gdyż opcja kontraktowa zawiera możliwość zakupu dwóch kolejnych.
Zjednoczone Emiraty Arabskie były jednym z coraz większej liczby państw-użytkowników systemu Erieye. W przypadku regionu Półwyspu Arabskiego jest on także eksploatowany przez Arabię Saudyjską (nosicielem jest turbośmigłowy samolot Saab 2000).
Docelowe rozwiązanie, obejmujące system GlobalEye, zapewnia większe możliwości operacyjne. Obok systemu radiolokacyjnego przeznaczonego do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
E-7A Boeinga lepszy, mini samoloty-mini możliwości.
Ślązak, a 3,5t busa z kiludziesięciotonowym TIRem też będziesz porównywał, i napiszesz że TIR jest lepszy? Kraj który potrzebuje platformy o globalnym zasięgu nie kupi GlobalEye i na odwrót. Niektórym państwom niepotrzebny jest samolot o takich możliwościach jak ma Boeing. Myślisz że emiratów nie stać na zakup "lepszego" Boeinga?
Dudley na potężne Siły Powietrzne jakie zbudowali nam politycy po 89 roku nawet mini AWACS to strata kasy, dla mnie AWASC ma wisieć gdzieś w okolicach Pragi i kierować, wsparciem które daje lotnictwo NATO do tego taki mały Saab jakoś mi nie pasuje.