7 grudnia we francuskich mediach pojawiła się informacja o tym, że program Logistic Hubs (lub w skrócie LogHubs), realizowany w ramach stałej współpracy strukturalnej PESCO, osiągnął wstępną gotowość operacyjną. Program ten, znany również pod nazwą „Sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji”, jest jednym z 17 projektów PESCO zatwierdzonych przez Radę Europejską w marcu 2018 r.
Obejmuje on utworzenie sieci magazynów i centrów remontowych (pełniących rolę węzłów logistycznych), które po połączeniu z europejskim systemem transportu multimodalnego (tj. takiego, podczas którego używa się więcej, niż jednego środka transportu, np. kolei i statku, kolei i samochodu ciężarowego itd.) będą w stanie pomieścić sprzęt tymczasowo rozmieszczony przez sojusznicze siły zbrojne (tj. należące do państwa innego, niż to, na terenie którego znajduje się węzeł) oraz zaoferować usługi związane z bieżącą eksploatacją sprzętu czy prostymi naprawami. W dłuższej perspektywie ma to mieć korzystny wpływ na tempo przerzutu wojsk w ramach operacji europejskich, NATO lub ONZ.
Pierwszy test operacyjny projektu został przeprowadzony z sukcesem w listopadzie 2019 r. Wzięły w nim udział węzły utworzone w Niemczech i na Litwie, a w teście wzięły udział także siły zbrojne Królestwa Niderlandów i Królestwa Belgii. Test odbył się w ramach transportu oddziałów włączanych wówczas do NATO eFP (Wzmocnionej Wysuniętej Obecności sił Sojuszu stacjonujących w Polsce i Krajach Bałtyckich). Kolejne testy odbywały się m.in. w sierpniu i wrześniu br. w związku z uruchomieniem centrum logistycznego w Kutnie, co miało związek z misją NATO Forward Air Policing.
Państwem-koordynatorem programu są Niemcy. Poza nimi w projekcie uczestniczy 14 państw: Polska, Belgia, Bułgaria, Cypr, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Węgry, Włochy, Litwa, Holandia, Słowacja i Słowenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu