24 listopada amerykańskie Dowództwo Rozwoju Zdolności Operacyjnych (Combat Capabilities Development Command, DEVCOM) poinformowało o prowadzeniu badań nad właściwościami akustycznymi bezzałogowców w układzie wielowirnikowego pionowzlotu.
Prace realizowane są przez Laboratorium Badawcze Wojsk Lądowych (Army Research Laboratory, podlega DEVCOM) we współpracy z firmą Uber i Uniwersytetem Stanu Teksas. Prace ukierunkowane są na zbadanie wpływu liczby i rozmiaru wirników na poziom hałasu generowany przez maszynę – zauważono bowiem, że duża liczba mniejszych wirników generuje innego rodzaju szum, niż znacznie łopaty większych wirników pojedynczych, np. klasycznych śmigłowców.
Naukowcy skupili się na badaniu hałasu generowanego przez łopaty wirnika na skutek przepływu powietrza, ale też oddziaływania siły nośnej i oporu powietrza na sam wirnik. Jest to tzw. szum tonalny. Tymczasem małe wirniki np. czterowirnikowców generują więcej tzw. szumów szerokopasmowych, co potwierdzono eksperymentalnie. Badania pozwolą na opracowanie dokładniejszym modeli teoretycznych, które posłużą w przyszłości do przewidywania poziomu szumów generowanych przez wirnik nośny wiropłatu.
Podczas wspomnianych eksperymentów amerykańscy naukowcy dowiedli, że większa liczba mniejszych wirników (nawet ustawionych współosiowo) pozwala na redukcję poziomu hałasu, a ponadto ich praca jest bardziej wydajna w stosunku do standardowego pojedynczego wirnika nośnego. Najlepsze efekty osiągnięto przy ustawieniu wirników w różnych płaszczyznach, jak np. w wypadku śmigłowca K-MAX. Badania będą kontynuowane w kierunku badania wpływu różnicy w rozstawie osi wirników na generowany szum. W przyszłości wyniki prac zostaną wykorzystane podczas projektowania pionowzlotów, choć wydaje się, że głównie bezzałogowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu