reklama Helikon-Tex

Konferencja „Lotnictwo Nowej Generacji”

12 października w Warszawie odbyła się zorganizowana przez Zarząd Targów Warszawskich S.A. międzynarodowa konferencja pt. „Lotnictwo Nowej Generacji – Strategie, Technologie, Rozwiązania”. Wydarzenie przyciągnęło ekspertów, polityków, przedstawicieli Sił Zbrojnych RP, a także reprezentantów polskich i zagranicznych firm przemysłu obronnego. Zespół Badań i Analiz Militarnych objął konferencję patronatem medialnym, a redaktor naczelny miesięcznika „Lotnictwo Aviation International” Jerzy Gruszczyński w jednej z sesji dyskusyjnych wystąpił w roli moderatora. 

Honorowym patronatem konferencję objęły Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury, Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wśród patronów honorowych był także Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej poseł Michał Jach. Z kolei partnerami konferencji były firmy Lockheed Martin i Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. z Grupy Kapitałowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Sama PGZ była głównym polskim partnerem przemysłowym wydarzenia.

Podczas konferencji odbyło się kilka sesji dyskusyjnych, dotyczących lotnictwa wojskowego i cywilnego. Podczas pierwszej z nich prezes i założyciel Strategy & Future dr Jacek Bartosiak oraz Pełnomocnik MON ds. Przestrzeni Kosmicznej płk Marcin Górka rozmawiali na temat trendów w zakresie lotnictwa wojskowego. Dyskusja dotyczyła m.in. znaczenia domeny powietrznej i domeny kosmicznej, a także wpływu nowych rozwiązań technicznych (lotnictwo piątej i szóstej generacji, samoloty bezzałogowe wyposażone w sztuczną inteligencję, rozpoznanie satelitarne, walka w spektrum elektromagnetycznym) na strategiczne i taktyczne aspekty prowadzenia operacji militarnych.

Druga sesja dyskusyjna nosiła tytuł „Inwestycje i technologie na rzecz bezpieczeństwa powietrznego państwa”. Wzięli w niej udział m.in. Szef Oddziału Inwestycji Sojuszniczych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych płk Przemysław Gogoliński, poseł i członek Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Paweł Poncyljusz, gen. dyw. (w stanie spoczynku) dr hab. Bogusław Pacek, prezes zarządu WCBKT S.A. Piotr Kisiel, który mówił m.in. o możliwościach, jakie otwierają się przed polskimi spółkami w związku ze współpracą z globalnymi firmami zbrojeniowymi ze Stanów Zjednoczonych.

Rozmowa dotyczyła polityki zakupowej Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie lotnictwa wojskowego, współpracy Sił Powietrznych RP z NATO i US Air Force, a także kooperacji polskiego przemysłu zbrojeniowego i lotniczego z partnerami zagranicznymi, przede wszystkim firmami ze Stanów Zjednoczonych.

Podczas sesji podjęto także temat inwestycji w infrastrukturę lotniskową, które będą realizowane w konsekwencji podpisania przez Polskę i Stany Zjednoczone umowy o wzmocnionej współpracy obronnej. Prezentację na ten temat przestawił płk Przemysław Gogoliński, który szczegółowo omówił inwestycje lotniskowe zawarte w załączniku nr 1 do aneksu B do ww. umowy polsko-amerykańskiej. Obejmują one: lotnisko we Wrocławiu (Wrocław-Strachowice), bazę sił powietrznych w Łasku i kompleks wojskowy wraz z bazą sił powietrznych w Powidzu, lotnisko w Krakowie-Balicach (Balice), lotnisko w Katowicach (Pyrzowice), lotnisko w Mirosławcu, bazę sił powietrznych w Dęblinie. Jak podczas sesji powiedział płk Gogoliński, strona amerykańska oszacowała, że koszty inwestycji w tych lokalizacjach, które poniesie Polska, wyniosą ok. 2 mld USD.

Redaktor naczelny miesięcznika „Lotnictwo Aviation International” Jerzy Gruszczyński poprowadził dyskusję podczas sesji dotyczącej przyszłości polskiego lotnictwa wojskowego. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele zagranicznych firm zbrojeniowych. Prezes zarządu Leonardo Poland Sp. z o.o. Marco Lupo przedstawił możliwości współpracy z polskim przemysłem w kontekście programów dotyczących pozyskania bezzałogowych statków powietrznych (Gryf, Zefir) oraz śmigłowców bojowych (Kruk) i wsparcia pola walki (Perkoz). Z kolei Emily L. Wahler z Lockheed Martin Aeronautics mówiła m.in. o możliwościach polsko-amerykańskiej współpracy w programie pozyskania samolotów bezzałogowych „Harpii szpon” oraz innych programach dotyczących modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP.

Podczas konferencji zaprezentowana została także oferta polskiej Grupy WB. Dyrektor ds. komunikacji Remigiusz Wilk omówił historię, perspektywy rozwoju oraz portfolio produktów oferowanych przez spółki należące do grupy (m.in. bezzałogowe Flyeye, amunicja krążąca Warmate, Warmate 2, bezzałogowa platforma powietrzna kategorii taktycznej krótkiego zasięgu, system rozpoznawczo-uderzeniowy SWARM).

Podczas konferencji dyskutowano również o lotnictwie cywilnym: Centralnego Portu Komunikacyjnego i kondycji linii lotniczych oraz portów lotniczych w Europie, których funkcjonowanie zostało w istotny sposób zaburzone przez pandemię COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc