27 października media południowokoreańskie poinformowały, że analizy agencji DAPA wskazały, że tańszym rozwiązaniem dotyczącym modernizacji floty ciężkich śmigłowców transportowych jest zakup fabrycznie nowych maszyn niż przebudowa obecnie eksploatowanych CH-47D Chinook.
Obecnie siły zbrojne Republiki Korei eksploatują 41 śmigłowców powyższej rodziny, najstarsze z nich mają już ponad 30 lat. DAPA prowadziła analizy kosztów w ramach planowanego projektu gruntownej modernizacji i przebudowy połowy z nich - według powyższych danych prace kosztowałyby około 1,2 mld dolarów i są wycenione drożej (o około 100 mln dolarów) niż zakup fabrycznie nowych CH-47F Chinook – jednym z powodów są wyższe koszty zakupu części, które nie znajdują się już w produkcji. Powyższy raport to kolejny przykład, w Republice Korei, w którym wskazano ekonomiczny sens zakupu nowych maszyn niż inwestowanie w stary sprzęt.
Dane agencji DAPA mają zostać przedyskutowane przez rząd oraz parlament. Ma to pozwolić na przygotowanie konkretnej decyzji dotyczącej przyszłości floty śmigłowców CH-47 Chinook. Projekt jest palący, gdyż przykładowo gotowość operacyjna śmigłowców tego typu należących do Sił Powietrznych (dziewięć sztuk) oscyluje w granicach 40% (dane dotyczące I połowy bieżącego roku).
W przypadku zastosowania procedury pilnej potrzeby zakupowej, podpisanie umowy może nastąpić w połowie przyszłego roku. Kluczem do sukcesu może być czas, Boeing (ze względu na brak nowych zamówień eksportowych) powoli wygasza produkcję wersji Block I i oczekuje na podjęcie decyzji przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych dotyczącą rozpoczęcia masowych zamówień wersji CH-47F Block II – bez tego trudne będzie zaoferowanie tego modelu sojusznikom poprzez procedurę FMS. Drugą opcją dla Republiki Korei jest zakup śmigłowców poprzez komercyjny model DCS, który nie jest stosowany często.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu