4 października opublikowana została informacja o ofercie, jaką izraelska firma Elbit Systems złożyła Wojskom Lądowym Sił Zbrojnych Filipin. Dotyczy ona postępowania przetargowego na czołg lekki, a Elbit Systems zaoferował w nim wóz Sabrah w odmianie gąsienicowej. Zgodnie z dostępnymi informacjami pojazd konkurować ma z wozami bojowymi: Hanwha Systems K21-105, PT Pindad Harimau i Otokar Arma 105 (jedyny wóz kołowy wśród rywali).
Sabrah właściwie nie jest czołgiem, ale systemem wieżowym, który można zintegrować na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. W pierwszej wersji podwozie stanowi platforma gąsienicowa ASCOD 2 produkcji General Dynamics European Land Systems (i w takiej konfiguracji wóz oferowany jest Filipinom), w drugiej – kołowy transporter opancerzony Pandur II 8×8 tego samego producenta (choć zapewne możliwe byłoby zastosowanie wieży Elbitu także na innych podwoziach). Wieża jest uzbrojona w 105 mm armatę L/52 produkcji firmy Elbit Systems Land i sprzężony z nią 7,62 mm km. Zapas amunicji do armaty wynosi 36 sztuk, w tym 12 w zmechanizowanym magazynie automatu ładowania i 24 w kadłubie, w magazynie drugiego rzutu. Efektywny zasięg ognia wynosi 3600 m, a szybkostrzelność 6 strz./min. Zapas amunicji do km to 500 nabojów w wieży i 1500 w kadłubie. Opcjonalnie wieżę można uzbroić w dwie-cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. Napędy wieży są w pełni elektryczne, a uzbrojenie jest stabilizowane w obu płaszczyznach. W skład cyfrowego systemu kierowania ogniem wchodzi panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy z kanałami: dziennym (wykrycie standardowego celu NATO na dystansie do 12 000 m, rozpoznanie do 8000 m i identyfikację do 4000 m), nocnym (o osiągach tożsamych z dziennym) i dalmierzem laserowym (o zakresie pomioaru 80 do 7000 m) oraz czujniki meteorologiczne. Kanał dzienny przyrządu panoramicznego wyposażono w autotracker. Wieżę można opancerzyć do poziomu 4 wg STANAG 4569A. Bezpieczeństwo wozu i załogi zwiększają wyrzutnie granatów dymnych kal. 76 mm, rozmieszczone po bokach wieży w blokach po cztery sztuki (łącznie osiem). Załoga wieży liczy dwie osoby (plus kierowca zajmujący stanowisko w podwoziu). Czołg z systemem wieżowym Sabrah może być wyposażony w bogatą gamę dodatkowych systemów, zależnie od potrzeb i zasobności portfela zamawiającego: BMS, system obserwacji dookólnej Iron Vision, aktywny system ochrony pojazdu klasy hard-kill Iron Fist, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie, system ochrony przed bronią masowego rażenia itd.
ASCOD jest gąsienicowym wozem bojowym używanym przez wojska lądowe Austrii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (ASCOD 2). W zależności od wersji jego dopuszczalna masa całkowita może sięgać nawet 42 ton. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 441-588 kW/600-800 KM, w zależności od odmiany, połączonym w power-pack z automatyczną skrzynią biegów. Pojazdy rodziny ASCOD osiągają prędkość do ponad 70 km/h na utwardzonych nawierzchniach. Dalekim kuzynem ASCOD-a jest rodzina amerykańskich wozów bojowych Griffin (bwp Griffin I i III oraz czołg lekki Griffin II), opracowana przez amerykańską część koncernu General Dynamics (GDELS jest częścią General Dynamics Land Systems). Są one oferowane US Army w ramach postępowań na czołg lekki dla US Army (MPF) i nowy bojowy wóz piechoty (OMFV).
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Elbit Systems |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu