Program wielozadaniowego samolotu bojowego JAS-39 Gripen został zainicjowany przez szwedzki rząd w 1978 r. Jego celem było zastąpienie wszystkich starszych typów samolotów myśliwskich (Jakt), uderzeniowych (Attack) i rozpoznawczych (Spaning) używanych w szwedzkich Siłach Powietrznych (Flygvapnet). W celu lepszej koordynacji prac projektowych i badawczo-rozwojowych, a potem produkcji seryjnej, pięć firm zaangażowanych w realizację programu – Saab-Scania, LM Ericsson, Volvo Flygmotor, SRA (Svenska Radioaktiebolaget) Communications i Förenade Fabriksverken (FFV) – utworzyło w 1980 r. konsorcjum Industrigruppen JAS. Dla samolotu przyjęto układ średniopłata z trójkątnymi skrzydłami (delta) z uskokiem na krawędzi natarcia i skośnym przednim usterzeniem płytowym (canard). Do napędu zastosowano silnik turbowentylatorowy RM12, czyli zmodyfikowany General Electric F404J produkowany na licencji w firmie Volvo Flygmotor (potem Volvo Aero).
Pierwszy prototyp Gripena (nr ser. 39-1) został pokazany publicznie 26 kwietnia 1987 r., w 50. rocznicę utworzenia firmy Saab, a 9 grudnia 1988 r. dokonano jego oblotu. Pierwszy egzemplarz seryjny JAS 39A (39101) został oblatany 10 września 1992 r. Pierwsza jednostka Gripenów – skrzydło F 7 w Såtenäs – osiągnęła gotowość bojową w listopadzie 1997 r. Wyprodukowano w sumie 260 egzemplarzy seryjnych, w tym 209 jednomiejscowych JAS 39A/C i 51 dwumiejscowych JAS 39B/D (wersje C/D różnią się od A/B m.in. wyposażeniem przystosowanym do wymagań NATO). Ostatni zbudowany Gripen (JAS 39C nr ser. 39294) opuścił wytwórnię w Linköping 19 marca 2015 r. Oprócz Szwecji samoloty JAS 39C/D zostały kupione przez Republikę Południowej Afryki (26 egz.) i Tajlandię (12 egz.) oraz wydzierżawione przez Czechy (14 szt.) i Węgry (14 egz.). Od 1999 r. użytkownikiem jednego dwumiejscowego Gripena (początkowo JAS 39B, a od 2013 r. JAS 39D) jest również słynna brytyjska szkoła pilotów doświadczalnych Empire Test Pilots’ School (ETPS).
Brak znaczących sukcesów eksportowych skłonił firmę Saab do opracowania ulepszonej wersji Gripena, mającej wyższe osiągi i większe możliwości bojowe, a tym samym lepiej przystosowanej do rosnących wymagań potencjalnych użytkowników. Pierwsze studia podjęto już w 2001 r. Planowano wówczas zastosować do napędu nowy silnik o większym ciągu (rozważano silniki Eurojet EJ200, Snecma M88 i General Electric F414), radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA) i rozbudowany system samoobrony (walki elektronicznej). Ulepszony Gripen miał bazować na płatowcu wersji dwumiejscowej (mającej kadłub dłuższy o 65,5 cm), ale w miejscu tylnej kabiny miał być zamontowany dodatkowy zbiornik paliwa w celu zwiększenia zasięgu. Rozważano również opracowanie konforemnych zbiorników paliwa.
Projekt nowego Gripena, nazywanego Enhanced Gripen, Super Gripen lub Gripen NG (Next Generation), został ujawniony w czerwcu 2007 r. podczas salonu lotniczego w Paryżu. Do napędu wybrano silnik General Electric F414G (czyli nieco zmodyfikowany F414-GE-400) o ciągu maksymalnym 64,2 kN bez dopalania i 97,9 kN z dopalaniem. Ze względu na większy wydatek powietrza powiększono wloty po bokach kadłuba. Konstrukcja skrzydeł miała zostać wzmocniona, aby umożliwić podwieszanie na wewnętrznej parze pylonów dodatkowych zbiorników paliwa o pojemności po 1703 l (wcześniej po 1100 l). Wewnętrzny zapas paliwa również miał ulec zwiększeniu. Ze względu na wzrost masy startowej planowano zastosować nowe, mocniejsze podwozie z pojedynczym kołem przednim i zespołami podwozia głównego chowanymi do wnęk w pogrubionych przykadłubowych częściach skrzydeł (zamiast w kadłubie). To z kolei pozwoliło umieścić pod kadłubem dwa dodatkowe pylony na uzbrojenie, po obu stronach dotychczasowego pylonu centralnego.
Podczas prezentacji projektu poinformowano, że w ramach programu Gripen Demonstrator powstanie latający demonstrator technologii Gripen Demo oraz naziemne stanowisko do testów awioniki Gripen Avionics Rig. Johan Lehander, dyrektor zarządzający spółki Gripen International (joint venture Saaba i BAE Systems), powiedział wówczas: Program Gripen Demonstrator, wspierany przez naszych wiodących światowych partnerów przemysłowych, umocni naszą pozycję na rynku międzynarodowym i zapewni Gripenowi przewagę nad konkurencją przez cały okres jego użytkowania, znacznie poza 2040 rok.
Przez kilka lat program był finansowany przez Saaba i inne zaangażowane firmy: General Electric, Volvo Aero, Thales, Honeywell, Rockwell Collins, APPH, Martin-Baker, Terma i Meggit. Dopiero 17 października 2007 r. szwedzki Zarząd Zaopatrzenia Obronnego (Försvarets materielverk, FMV) podpisał z Saabem umowę dotyczącą współfinansowania fazy badawczo-rozwojowej.
Demonstrator Gripen Demo (39-7) powstał z przebudowy seryjnego JAS-39B (39803), który wcześniej został zmodernizowany do standardu wersji D. Jego uroczysta prezentacja odbyła się w Linköping 23 kwietnia 2008 r. Miesiąc później, 27 maja, Gripen Demo został oblatany przez pilotów doświadczalnych Mikaela Seidla i Magnusa Ljungdahla. Po zakończeniu 30-minutowego lotu Seidl powiedział: Wszystko przebiegło zgodnie z planem. Gripen Demo jest potężniejszy w porównaniu z wcześniejszymi wersjami Gripena, ale tak samo łatwo się nim lata. Z niecierpliwością czekamy na kontynuowanie programu prób.
21 stycznia 2009 r. Gripen Demo zaprezentował zdolność do przekroczenia prędkości dźwięku bez użycia dopalacza (zakres: supercruise), gdy podczas lotu nad Morzem Bałtyckim na wysokości 8534 m osiągnął i utrzymał przez dłuższy czas prędkość Ma>1,2.
Początkowo Gripen Demo miał standardową awionikę wersji D, ale uzupełnioną o system łączności satelitarnej oparty na cywilnej sieci Iridium, szerokopasmowe łącze radiowe do transmisji wideo i ulepszony system ostrzegania przed pociskami rakietowymi (Missile Approach Warning System, MAWS). Nowy radar z anteną AESA, konstruowany wspólnie przez Saaba i francuską firmę Thales na bazie podzespołów radaru Ericsson PS-05/A, nie był wówczas jeszcze gotowy. W marcu 2009 r. doszło do zmiany w tym zakresie – miejsce Thalesa zajęła włoska firma SELEX Galileo (potem SELEX ES), oferująca rodzinę radarów Vixen. Opracowany wspólnie z Saabem nowy radar nazwano Raven ES-05. Próby w locie Gripena Demo z prototypowym Ravenem 1000P rozpoczęły się w 2010 r., a z przedseryjnym Ravenem ES-05 w lecie 2012 r. W 2014 r. zainstalowano stację optoelektroniczną oraz zmodyfikowano oprogramowanie awioniki. Następnie do czerwca 2019 r. wyposażenie tylnego kokpitu zmodernizowano do standardu wersji Gripen E. Dzięki temu Gripen Demo może w szerszym zakresie uczestniczyć w programie prób oraz służyć jako samolot demonstracyjny dla potencjalnych klientów.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu