24 czerwca Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii, w odpowiedzi na pytanie skierowane z Izby Gmin, poinformowało, że nie podjęło decyzji o liczbie samolotów F-35B Lightning II, które przejdą modernizację do standardu Block 4.
Według planów, do czasu wdrożenia do produkcji nowego standardu przez korporację Lockheed Martin, Brytyjczycy odbiorą 48 maszyn. Londyn przygotował fundusze na ich doprowadzenie do wersji Block 4, jednak dotychczas brak konkretnej decyzji odnośnie docelowej liczby maszyn, które przejdą ten proces – ma to bazować na potrzebach i wymaganiach Sił Zbrojnych. Nie można wykluczyć, że powodem mogą być także koszty, które mogą osiągnąć poziom 1 mld funtów. Pomimo tego, Brytyjczycy wykonali na dostępnych samolotach loty bojowe na Bliskim Wschodzie, a obecnie prowadzą działania związane z certyfikacją załóg we współdziałaniu z lotniskowcem HMS Queen Elizabeth.
Pierwszy brytyjski F-35B Lightning II został dostarczony zamawiającemu w 2012 roku - reprezentował on standard Block 2A. W kolejnych latach dostawy obejmowały maszyny w standardzie Block 2B, Block 3i oraz Block 3F. F-35 Block 4 ma dysponować nowymi możliwościami bojowymi, a także być zintegrowany z uzbrojeniem brytyjskim – kierowanymi pociskami Meteor czy SPEAR.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Royal Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu