5 czerwca koncern Leonardo poinformował, że flota odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego M346 Lavi, eksploatowana przez Siły Obronne Izraela, osiągnęła wynik 50 tys. lotów. Powyższy wynik pokazuje tempo użycia powyższych maszyn, pełniących ważną rolę w izraelskim lotnictwie wojskowym.
Kontrakt na 30 samolotów M346, które w Izraelu noszą nazwę własną Lavi, został podpisany w 2012 roku. Dostawy rozpoczęły się w 2014 i zostały zrealizowane w 2016 roku. Wszystkie stacjonują w bazie lotniczej Hatzerim, a w procesie szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych zastąpiły McDonnell-Douglas TA-4J Skyhawk oraz Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon. W 2017 roku przeprowadzono ich modernizację, która polegała na możliwości podwieszenia i wykorzystania dodatkowych zbiorników paliwa oraz uzbrojenia. Dzięki temu pełnią zadania maszyn szkolno-treningowych dla pilotów oraz operatorów systemów ofensywnych (Izrael eksploatuje dużą liczbę wielozadaniowych maszyn bojowych w konfiguracji dwumiejscowej, co ma odciążyć załogi w zadaniach bojowych).
Dotychczas Leonardo sprzedał samoloty rodziny M346 Master do sił powietrznych Włoch, Singapuru, Izraela, Polski i jednego nieujawnionego klienta, który zamówił sześć egzemplarzy (w tym część w zaawansowanej wersji bojowej M346FA). Najprawdopodobniej jest to Turkmenistan. Dodatkowo konstrukcja budzi zainteresowanie Azerbejdżanu i Egiptu. W ostatnim z wymienionych państw, M346 Master mają być elementem dużego pakietu uzbrojenia, które ma zostać zamówione przez Kair.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Siły Obronne Izraela |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu