22 maja media japońskie, bazując na komunikacie Ministerstwa Obrony tego kraju, poinformowały, że wszystkie wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-35A Lightning II eksplaotowane w Siłach Samoobrony Japonii zostały już wyposażone w system Auto GCAS.
Powodem instalacji systemu, którego zadaniem jest automatyczne ratowanie maszyny i pilota przed uderzeniem w ziemię, jest analiza skutków katastrofy samolotu F-35A o numerze 79-8705 z kwietnia 2019 roku. System został aktywowany pod koniec zeszłego roku i jest używany we wszystkich siedemnastu egzemplarzach eksploatowanych F-35A Lightning II eksploatowanych w Siłach Samoobrony. Kolejne maszyny mają być dostarczane jako rozwiązanie standardowe. W F-35 Lightning II należących do amerykańskich sił zbrojnych proces integracji systemu Auto GCAS rozpoczął się w lipcu 2019 roku (siedem lat przed zakładanym harmonogramem).
Według danych korporacji Lockheed Martin system Auto GCAS, który został wdrożony w US Air Force w 2014 roku (początkowo na samolotach F-16C/D Fighting Falcon), uratował dotychczas dziesięciu pilotów oraz zapobiegł utracie dziewięciu maszyn. Dodatkowo, w kwietniu bieżącego roku, odnotowano także pierwszą sytuację, w której system uratował jeden z F-35A Lightning II należący do USAF.
System, w sytuacji zagrożenia i braku reakcji ze strony pilota, samoczynnie przejmuje kontrolę nad samolotem i automatycznie wykonuje manewry w celu zapobieżeniu uderzeniu w ziemię, aż do momentu ponownego przejęcia sterowania przez pilota.
(Łukasz Pacholski) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu