Chiński państwowy portal informacyjny „Global Times” podał 7 kwietnia, że trwają przygotowania do rozpoczęcia startów z morza prototypowego wodnosamolotu AG600. Za jego skonstruowanie odpowiadała chińska państwowa firma Aviation Industry Corp of China (AVIC), w której też powstał prototyp.
Natomiast produkcją zajmie się spółka China Aviation Industry General Aircraft Co. (CAIGA), do której zakładów w Jingmen w prowincji Hubei przebazowano prototypowy egzemplarz z zakładów AVIC w Zhuhai w prowincji Guangdong po jego oblocie w styczniu 2017 r. W październiku 2018 r. AG600 wykonał pierwsze lądowanie i start ze sztucznego zbiornika wodnego koło Jingmen. Od tamtej pory zespół konstruktorów modyfikował („optymalizował”) konstrukcję samolotu w zakładach w Jingmen. Pracę zespołu przerwała epidemia COVID-19 i dopiero teraz zespół wrócił do pracy. Testy morskie na Morzu Południowochińskim mają odbyć się w tym roku, aby w 2022 r. było można rozpocząć produkcję seryjną AG600.
AG600 jest obecnie największym wodnosamolotem świata o masie startowej ok. 49÷50 t i ładowności 12 t przy starcie z wody oraz długotrwałości lotu 12 godzin. Napędem są cztery silniki turbośmigłowe serii WJ-6, czyli produkowane w Chinach sowieckie Iwczenko-Progress AI-20 (obecnie Motor Sicz), montowane także w produkowanych w Chinach samolotach Y-8/-9.
(AMM) | Foto: China.org.cn |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu