3 kwietnia Royal Air Force poinformowała, że samoloty patrolowe bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon (znane lokalnie pod oznaczeniem Poseidon MRA Mk.1) eksploatowane przez personel 54. oraz 120. Dywizjonów RAF osiągnęły wstępną gotowość operacyjną.
Powyższa decyzja zapadła niemal dwa miesiące od momentu przybycia do Wielkiej Brytanii pierwszego egzemplarza (4 lutego). Obecnie na terytorium tego kraju znajdują się dwa P-8A Poseidon należące do RAF – stacjonują w bazie lotniczej Kinloss, a w drugiej połowie roku zostaną przebazowane do docelowej Lossiemouth, gdzie prowadzone są prace budowlane związane z dostosowaniem infrastruktury do nowego typu samolotu. Kolejnych siedem P-8A jest zakontraktowanych i znajdują się w różnych etapach produkcji.
Wielka Brytania, dzięki samolotom Boeing P-8A Poseidon, odbudowuje potencjał utracony po wycofaniu z eksploatacji BAE Systems Nimrod. Jednocześnie jest pierwszym europejskim krajem, który zdecydował się na zakup maszyn Boeinga. Obecnie lista obejmuje dwa państwa, poza Wielką Brytanią pięć sztuk zamówiła także Norwegia, a producent wraz z administracją federalną promuje Poseidona na innych rynkach, m.in. w Polsce.
Boeing dostarcza samoloty rodziny P-8 Poseidon do US Navy, Indii (wersja P-8I Neptune), Australii oraz Wielkiej Brytanii. Dodatkowo otrzymał już umowy na produkcję dla Norwegii, Republiki Korei oraz Nowej Zelandii. Maszyna bazuje na konstrukcji samolotu pasażerskiego Boeing 737NG, obecnie (wobec epidemii wirusa CoVid-19) produkcja została wstrzymana na okres dwóch tygodni.
(ŁP) | Foto: RAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu