28 lutego upubliczniono trzy ważne, dla programu F-35 Lightning II, decyzje dotyczące programu w Stanach Zjednoczonych oraz dwóch (potencjalnych) klientów eksportowych – Szwajcarii oraz Singapurze.
W Stanach Zjednoczonych, sporym zaskoczeniem, jest ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej przez pokładową wersję F-35C, opracowaną na potrzeby US Navy. Jeszcze do niedawna zakładano, że decyzja zapadnie dopiero po zakończeniu testów operacyjnych, co zaplanowano na październik. Lutowa decyzja poprzedziła certyfikację eskadry VFA-147, która przeszła ćwiczenia na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson. Ma ona 10 samolotów w wersji Block 3F oraz element wsparcia pozwalający na realizację zadań operacyjnych. US Navy jest ostatnim rodzajem sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, które podjęły decyzję o ogłoszeniu wstępnej gotowości operacyjnej przez ostatnią z wersji F-35, czyli F-35C Lightning II.
Tego samego dnia władze Singapuru poinformowały o szczegółach decyzji dotyczącej wstępnego zakupu partii F-35 Lightning II na własne potrzeby. Według deklaracji, pierwsza partia ma objąć cztery maszyny z opcją na osiem kolejnych – nie podano szczegółów dotyczących wersji, jednak we wcześniejszych latach sugerowano, że priorytetem może być F-35B Lightning II.
Władze Szwajcarii opublikowały natomiast harmonogram prób operacyjnych na terytorium tego kraju. Lockheed Martin i F-35A Lightning II jest jednym z pięciu konstrukcji zakwalifikowanych do powyższego etapu. Będzie to czwarta (w kolejności) maszyna przechodząca próby – zakłada się, że będą realizowane w czerwcu.
(ŁP) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu