8 lutego rząd Kanady oficjalnie potwierdził wybór konsorcjum Lockheed Martin Canada w projekcie wyboru dostawcy piętnastu fregat rakietowych nowego pokolenia. Jednostki będą eksportową odmianą brytyjskiego Typu 26.
Okręty będą budowane w stoczni Irving Shipbuilding w Halifaksie. Lutowa deklaracja została potwierdzona podpisaniem pierwszej umowy, o wartości 185 mln dolarów, dotyczących prac projektowych związanych z dostosowaniem bazowego projektu do potrzeb kanadyjskich. Powyższe zlecenie ma zostać zrealizowane do 2022 roku.
Fregaty nowego pokolenia mają pozwolić na zastąpienie w Marynarce Wojennej Kanady okrętów typu Halifax, a także uzupełnić potencjał po (już wycofanych) niszczycielach typu Iroquois. Wartość całego projektu oszacowano na kwotę do 60 mld dolarów – w jego ramach ma powstać piętnaście fregat wraz z dostawą uzbrojenia oraz realizacją usług szkoleniowych i wsparcia eksploatacji.
W ofercie konsorcjum, na czele którego znajduje się Lockheed Martin Canada, kluczową rolę pełni koncern BAE System. Jest to dostawca bazowego projektu fregat rakietowych Typu 26. Obecnie trzy pierwsze jednostki zostały zamówione dla Royal Navy (prototypowy HMS Glasgow znajduje się w fazie budowy w stoczni BAE Systems w Glasgow), a łącznie Brytyjczycy chcą posiadać osiem okrętów. Dodatkowo pierwsze trzy (z dziewięciu planowanych) zostało zamówionych przez Australię (ich budowa ma być realizowana w stoczni BAE Systems w Osborne).
(ŁP) | Foto: BAE Systems |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu