Od momentu utworzenia na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku Królewskie Siły Powietrzne Malezji (TUDM, Tentera Udara Diraja Malaysia) nie miały zbyt wielu okazji, by sprawdzić się w działaniach operacyjnych. Prócz wsparcia kilku kontyngentów pokojowych ONZ (Kambodża, była Jugosławia, Somalia), a także transportu sił stabilizacyjnych do Afganistanu w 2011 i 2013 r., jednym z największych wyzwań logistyczno-organizacyjnych była w 2011 r. szybka ewakuacja swoich obywateli z ogarniętego zamieszkami Egiptu. W tym celu do tego kraju wysłano trzy samoloty transportowe C-130. Znaczenie lotnictwa, ale także istnienie pilnych inwestycji, zostały potwierdzone w 2013 r., kiedy to wojska rządowe starły się z grupą filipińskich partyzantów, która zaatakowała malezyjskie miasto Lahad Datu na Borneo. W operację zaangażowano TUDM, które wykorzystało odrzutowce F/A-18D i Hawk do ataków na pozycje przeciwnika, samoloty transportowe C-130 i CN-235 do przewozów, a śmigłowce S-61A-4 do transportu taktycznego.
Obecnie TUDM próbuje się zmodernizować, ale problemy pozostają niezmienne od kilku lat. Pierwszym z nich jest zbyt duża liczba typów samolotów bojowych (Hawk, MiG-29, F/A-18D, Su-30MKM). Co więcej, odrzutowców jest zdecydowanie za mało. Na finansowanie czekają kluczowe programy, w tym nowego samolotu bojowego, morskiego patrolowego oraz wczesnego ostrzegania i kontroli. Żaden z nich nie może być zrealizowany w najbliższym czasie z powodu niewystarczających funduszy, będących efektem kryzysu gospodarczego. Więcej szczęścia ma Korpus Lotniczy Armii Malezyjskiej (PUTD, Pasukan Udara Tentera Darat), który właśnie pozyskuje śmigłowce bliskiego wsparcia.
Budżet obronny Malezji w 2017 r. wynosił około 3,6 mld dolarów, co oznacza spadek o 13% w porównaniu z rokiem poprzednim. 104 mln dolarów przewidziano na projekty modernizacyjne TUDM, ale finanse są przeznaczane raczej na spłatę już wcześniej zamówionego sprzętu, a nie na zakup kolejnego. Podczas międzynarodowych targów LIMA 2017 w Langkawi premier Malezji Najib Tun Razak zapowiedział wzrost budżetu wojskowego. Na ten cel, według oficjalnego komunikatu, przeznaczonych miało zostać około 6 mld dolarów, ale ostatecznie budżet obronny na rok bieżący ustalono na około 4 mld dolarów. W odniesieniu do PKB wynosi to około 1,1% i odpowiada 5,8% wszystkich wydatków budżetowych (5,6% w 2017 r.) Mniejsze niż planowano wydatki to efekt wyborów parlamentarnych, które mają odbyć się w tym roku. Po drugie, czynnikiem istotnym, wpływającym na zakres dostępnych funduszy, jest cena ropy naftowej.
Malezyjskie lotnictwo ma osiem głównych baz lotniczych (z tego dwie na Borneo): Alor Setar, Butterworth, Gong Kedak, Kuantan, Kuching, Labuan, Subang i Sungai Besi. Obecnie trwają pracę na budową bazy lotniczej Sendayan, do której zostaną przeniesione siły i środki z przestarzałej bazy lotniczej w stołecznym Kuala Lumpur (Sempang). Szczególnie istotną jest baza Butterworth w stanie Penang niedaleko Cieśniny Malakka. Mieści się tam kwatera główna zintegrowanego systemu obrony powietrznej bloku pięciu państw (Five Power Defence Arrangements): Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii, Malezji i Singapuru. Sojusz istnieje od 1971 r. W systemie wspólnej obrony powietrznej udział bierze Malezja oraz Singapur, a na jej czele stoi oficer australijski. Istnieje także Rada Obrony Powietrznej (Air Defence Council), która nadzoruje wspólną obronę powietrzną. Państwa sojuszu biorą udział w cyklicznych ćwiczeniach wojskowych, także lotniczych.
Australijczycy (RAAF, Royal Australian Air Force) regularnie rozmieszczają w bazie Butterworth swoje siły powietrzne (głównie AP-3C Orion) – na stałe od 1981 r. przydzielone są tam jednostki dwóch eskadr z Base Edinburgh: 10. Eskadry RAAF oraz 11. Eskadry RAAF. Obie odpowiedzialne są za operacje morskiego patrolowania i obie wchodzą w skład 92. Skrzydła RAAF. AP-3C są obecnie wycofywane – przewiduje się, że samoloty te zejdą ze stanu 92. Skrzydła RAAF w latach 2018-19 i zostaną zastąpione przez P-8A Poseidon (pierwszy otrzymano w listopadzie 2016 r.) oraz bezzałogowe samoloty patrolowo-rozpoznawcze MQ-4C Triton. Zapewne część z tych środków zostanie rozmieszczona w malezyjskiej bazie Butterworth.
Zgodnie z przyjętymi planami, TUDM chce dysponować sześcioma eskadrami bojowymi. Na chwilę obecną tak nie jest. Malezja posiada eskadrę wielozadaniowych samolotów myśliwskich Su-30MKM w bazie Gong Kedak, niepełną eskadrę samolotów myśliwsko-bombowych F/A-18D Hornet w bazie Butterworth i niepełną eskadrę samolotów myśliwskich MiG-29N/NUB w bazie Kuantan. Ich uzupełnieniem są dwie eskadry szkolno-bojowe Hawk. W latach 1994-95 wprowadzono do eksploatacji 18 samolotów szturmowych tego typu w wersji Mk 208 (jednomiejscowe) i 10 szkolenia taktyczno-bojowego Mk 108 (dwumiejscowe); dziś jest ich w służbie – odpowiednio – 13 i 5. Ponadto od 1975 r. w TUDM służyły samoloty myśliwskie F-5 Tiger II. W 2000 r. wycofano je ze służby, ale z powodu niedoborów sprzętowych reaktywowano je trzy lata później, głównie do zadań rozpoznawczych, jako rezerwa operacyjna i dla zachowania ciągłości szkolenia. Ich ponowne wycofanie miało miejsce w 2015 r. Szacuje się, że TUDM nominalnie nadal ma na stanie 11 takich samolotów, w tym 8 jednomiejscowych F-5E, 3 dwumiejscowe F-5F i dwa rozpoznawcze RF-5E Tigereye.
W 1997 r. pozyskano osiem dwumiejscowych F/A-18D, które wzmocniły będące już wówczas w TUDM samoloty myśliwskie MiG-29 (16 jednomiejscowych MiG-29N i 2 dwumiejscowe MiG-29NUB, które zakupiono w 1994 r. i otrzymano w roku następnym). Był to niezwykle ważny moment w rozwoju TUDM (nie zapominajmy bowiem o dostarczonych w tym samym czasie samolotach Hawk), które zwiększyły wówczas swoją siłę i przestały być traktowane jedynie jako wsparcie dla Armii Malezyjskiej (TDM, Tentera Darat Malaysia) i Królewskiej Malezyjskiej Marynarki Wojennej (TLDM, Tentera Laut Diraja Malaysia). Z drugiej jednak strony uważa się, że ich zakup był motywowany jedynie rywalizacją z sąsiednim Singapurem o prestiż, który posiadał już wówczas wielozadaniowe samoloty myśliwskie F-16 Block 52. Premier Malezji Mahathir Mohamad chciał samoloty lepsze i za takowe uznać miał ponoć F/A-18 (skoro „18” to znaczy, że nowsze i lepsze niż „16”). Ambicje nie szły w parze z zasobnością i Malezja kupiła jedynie osiem takich samolotów – zamówienie złożono w czerwcu 1993 r., a dostawę zrealizowano w okresie od marca do sierpnia 1997 r.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu