Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych mają obecnie w posiadaniu 16 samolotów typu E-8C Joint STARS. Znajdują się one na wyposażeniu dwóch dywizjonów sił powietrznych: 12th ACCS (Airborne Command Control Squadron) i 16th ACCS, dywizjonu lotnictwa gwardii narodowej (ANG) 128th ACCS oraz dywizjonu szkolnego 330th CTS/FTU (Combat Training Squadron/Formal Training Unit). Ich bazą macierzystą jest Robins AFB w stanie Georgia.
Historia powstania systemu JSTARS sięga końca lat 70. ubiegłego wieku, kiedy zarówno USAF, jak i armia amerykańska rozpoczęły prace nad wdrożeniem systemu rozpoznania i kontroli pola walki na bazie stacji radiolokacyjnej z syntetyczną aperturą (SAR). W 1982 r. połączono wysiłki w ramach wspólnego programu Joint STARS (Joint Surveillance and Target Acquisition Radar System). Projektowany system powietrzny miał zapewnić rozpoznanie, lokalizację, klasyfikację oraz śledzenie ruchomych i nieruchomych celów naziemnych. Centra dowodzenia armii miały pozyskiwać informacje o celach poprzez zamontowane na ciężarówkach tzw. naziemne stacje modułowe (GSM – Ground Station Modules). W 1985 r. firma Grumman otrzymała kontrakt na opracowanie dwóch samolotów prototypowych JSTARS. Jako platformę dla systemu wybrano zakupione od cywilnych linii lotniczych, używane Boeingi 707-320C. Oblot pierwszego prototypu – oznaczonego jako E-8A – miał miejsce w 1988 r. W 1991 r., gdy wybuchła wojna w Zatoce Perskiej, USAF miały dwa prototypowe E-8A. Mimo że samoloty nie otrzymały jeszcze finalnej konfiguracji, 11 stycznia 1991 r. wysłano je do Kuwejtu. Trzy dni później weszły do akcji, współpracując z sześcioma naziemnymi modułami GSM. Ich udział w operacji „Desert Storm” potwierdził niezwykłe zalety systemu JSTARS.
W 1991 r. Grumman otrzymał kontrakt na dostawę dla USAF prototypu seryjnego JSTARS oznaczonego jako E-8C. W 1993 r. siły powietrzne zleciły rozpoczęcie budowy pięciu E-8C w ramach małoseryjnej transzy produkcyjnej (LRIP). E-8C został oblatany w marcu 1994 r., a dostawy egzemplarzy małoseryjnych rozpoczęły się w roku 1995. Pod koniec 1995 r. jeden E-8A oraz jeden E-8C zostały wysłane do Niemiec w ramach operacji „Joint Endeavor” – misji pokojowej w Bośni. Był to test możliwości E-8C, który otworzył drogę do rozpoczęcia produkcji seryjnej samolotu. W czerwcu 1996 r. pierwszy E-8C wszedł oficjalnie do służby w USAF. Zbudowano 17 egzemplarzy E-8C, a dwa pierwsze E-8A również zmodernizowano do tego standardu. Dostawa ostatniego E-8C miała miejsce w marcu 2005 r. W marcu 2009 r. jeden z E-8C doznał poważnego uszkodzenia skrzydłowego zbiornika paliwa. Uznano wówczas, że naprawa samolotu jest nieopłacalna i został skreślony ze stanu.
Najsłabszym ogniwem systemu JSTARS są samoloty. Po zakończeniu zimnej wojny Pentagon mocno ograniczył wydatki. Jest to jedna z przyczyn, dla której jako platformę dla E-8C JSTARS zakupiono używane samoloty komunikacyjne Boeing 707-300. Są to maszyny wyprodukowane na początku lat siedemdziesiątych (dwa Boeingi 707-320C wyprodukowano w połowie lat 60!). Co gorsza, samoloty te wprowadzono do służby z głośnymi i paliwożernymi silnikami turbowentylatorowymi Pratt & Whitney JT3D (w nomenklaturze USAF: TF33-102C). Silniki te słyną z niezawodności, jednakże już pod koniec lat 80. uważano je za przestarzałe. Sukcesy bojowe E-8A/C nie przysłoniły faktu, że samoloty mają ograniczony pułap lotu, wymagają długich pasów startowych oraz nie mogą korzystać z wielu lotnisk ze względu na przepisy dotyczące hałasu. Obecnie średnia wieku E-8C to 46 lat. Samoloty są intensywnie eksploatowane, biorąc udział w większości konfliktów i wojen, w które angażowały się Stany Zjednoczone w ostatnich dekadach. Tylko od września 2001 r. flota E-8C wylatała ponad 125 tys. godzin. Ze względu na wiek płatowców i silników eksploatacja E-8C staje się coraz trudniejsza i bardziej kosztowna.
Jeszcze w latach 90. rozpoczęto modernizowanie E-8C do standardu Block 20. Jedenasty seryjny E-8C opuścił zakłady już w tym standardzie. Zmodernizowano stanowiska operatorów pokładowych, komputery wyposażono w nowe, komercyjne procesory, a okablowanie zmieniono na światłowody. E-8C otrzymały łącza transmisji danych Link 16 oraz modemy do komunikacji z samolotami bojowymi i śmigłowcami szturmowymi armii. Mobilne moduły naziemne AN/TSQ-178 GSM wymieniono na nowocześniejsze – AN/TSQ-179 CGS (Common Ground Station). Na początku XXI wieku wprowadzono też przenośne miniaturowe terminale do komunikacji na linii ziemia-JSTARS – JSWS (Joint Services Work Station). W 2005 r. ruszyła modernizacja kokpitu, dzięki której w E-8C „zegary” zastąpiły wyświetlacze wielofunkcyjne. W tym czasie zamontowano też łącza do bezpiecznej komunikacji głosowej prowadzonej na pokładzie oraz z operatorami naziemnymi. Dzięki kolejnym modernizacjom E-8C mają obecnie szyfrowane radiostacje UHF, HF oraz VHF, satelitarne łącza komunikacyjne (SATCOM), łącza transmisji danych taktycznych do terminali naziemnych (SCDL), wspólny system dystrybucji danych taktycznych (JTIDS) oraz system identyfikacji i śledzenia własnych oddziałów (FBCB2).
Z oczywistych względów Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przez lata skupiały się na modernizacji systemu JSTARS i awioniki E-8C. Kwestie modernizacji silników czy płatowców traktowano po macoszemu. Dziś już tylko ciekawostką pozostaje fakt, że w 2005 r. pojawił się pomysł opracowania platformy, którą roboczo oznaczono jako E-10 MC2A (Multi-Sensor Command and Control Aircraft). Miał to być samolot wykonujący zarówno misje JSTARS, jak i (przynajmniej częściowo) AWACS oraz Rivet Joint. Planowano zbudowanie E-10 w oparciu o samolot komunikacyjny Boeing 767-400ER. Plan był ambitny, jednakże wkrótce okazało się, że ze względów finansowych niemożliwy do zrealizowania. Ostatecznie w 2007 r. program skasowano.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu