Zaloguj

Tajska pułapka Opłota

Zakup czołgów Opłot na Ukrainie miał zapoczątkować, rozłożony na wiele lat, program modernizacji wojsk pancernych Tajlandii, których znaczna część sprzętu pochodzi z lat 50. i 60. XX w.

Zakup czołgów Opłot na Ukrainie miał zapoczątkować, rozłożony na wiele lat, program modernizacji wojsk pancernych Tajlandii, których znaczna część sprzętu pochodzi z lat 50. i 60. XX w.

Wojska Lądowe Królestwa Tajlandii, coraz bardziej niezadowolone z realizacji przez Ukrainę kontraktu na dostawę czołgów Opłot-M, zamierzają następne zamówienia ulokować u innych producentów. Na początek planują nabyć 51 czołgów. O ten kontrakt rywalizują: Rosja, oferująca T-90MS i Chiny z MBT-3000.

Ministerstwo Obrony Królestwa Tajlandii utworzyło specjalny komitet zakupowy, który ma dokonać wyboru nowego typu czołgu podstawowego dla armii tego kraju. Rzecznik, sprawującej władze w kraju Narodowej Rady Pokoju i Porządku, płk Winthai Suvaree, stwierdził 9 lutego 2016 r. dość ogólnikowo, że decyzja podjęta zostanie po porównaniu kosztów i efektu, jaki zostanie osiągnięty. Oficer nie ujawnił żadnych szczegółów dotyczących szacowanych kosztów transakcji.

Fatalne opóźnienia

Jednocześnie możliwe jest zerwanie kontraktu, który rząd Tajlandii podpisał 1 września 2011 r. z Ukrspeceksportem, opiewającego na dostawę 49 czołgów BM Opłot-M i dwóch wozów zabezpieczenia technicznego BREM-84 Atlet (Obiekt 478BP) na bazie T-84U. Jego wartość wyniosła 7,2 mld THB, czyli około 240 mln USD. Według niektórych publikacji Tajlandia miała zakupić na Ukrainie dodatkowych pięć czołgów szkolnych (o nieznanej kompletacji), na mocy odrębnego kontraktu, czyli w sumie dostarczonych miały zostać 54 Opłoty.
BM Opłot-M zaprojektowało Charkowskie Biuro Konstrukcji Maszyn im. A. A. Morozowa (ChKBM), a produkuje Fabryka im. Małyszewa w Charkowie (ChZTM). Opłot-M (Оbiekt 478DU9-1/478DU10) jest wersją rozwojową czołgu T-84U (Оbiekt 478DU9), natomiast w kontekście wozów dla Tajlandii ChKBM używało też oznaczenia BM Opłot-T (Obiekt 478DU9-T), w którym sufiks „T” oznacza Tajlandię. Główną bronią czołgu jest 125 mm gładkolufowa armata KBA-3 (produkowany na Ukrainie wariant armaty 2A46M-1), z której można także odpalać przeciwpancerne pociski kierowane Kombat, skonstruowane w kijowskim GOSKKB Łucz. W porównaniu z poprzednimi wozami rodziny 478DU, Opłot-M ma znacznie bardziej zaawansowany system kierowania ogniem, pozwalający na pełną realizację zasady „hunter-killer”, w skład którego wchodzą m.in.: stabilizowany dzienno-nocny panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy dowódcy typu PNK-6, dzienny celownik-dalmierz działonowego 1G46M i celownik nocny PTT-2. Z PNK-6 i PTT-2 zintegrowano termowizory Thales
Catherine-FC, dzięki czemu ich parametry mają odpowiadać światowym standardom, jeśli chodzi o prowadzenie obserwacji i strzelanie w warunkach ograniczonej widoczności i w nocy. Wszystkie wymienione wyżej urządzenia dostarcza firma NWK Fotoprylad z Czerkas.
Zasadniczy, warstwowy pancerz czołgu wzmocniono kasetami ukraińskiego pancerza reaktywnego Mikrotek Noż/Duplet, ułożonymi wielowarstwowo. Napęd stanowi ukraiński 1200-konny (883,2 kW) diesel 6TD-2E, choć dla czołgu o masie 51 t lepszy byłby mocniejszy napęd, np. nieprodukowany seryjnie 6TD-3 (1104 kW/1500 KM). 3 kwietnia 2012 r. dyrektor Fabryki im. Małyszewa Nikołaj Biełow ogłosił, że zakład rozpoczął realizację umowy z Tajlandią. Pierwszy gotowy czołg Opłot-M dla zagranicznego odbiorcy pokazano 26 czerwca 2013 r.
5 listopada 2013 r. pierwszych pięć wozów oficjalnie przekazano w Charkowie kontrahentowi.
Zgodnie z zapisanym w umowie harmonogramem, dostawy czołgów miały rozpocząć się w końcu 2013 r. i zakończyć w następnym roku. Biełow deklarował, że do marca 2014 r. Tajlandia otrzyma 10 czołgów. I na deklaracji się skończyło, bo w rzeczywistości w bazie floty w Sattahip 4 lutego 2014 r. wyładowano tylko pięć Opłotów. Kolejną partię, również złożoną z pięciu wozów, rozładowano w tym porcie ze statku dopiero 1 czerwca 2015 r.! W czerwcu 2015 r., m.in. za błędy popełnione przy realizacji kontraktu z Tajlandią, ze stanowiskiem pożegnał się dyrektor Fabryki im. Małyszewa.
Według deklaracji z drugiej połowy ubiegłego roku, pięć następnych czołgów Ukrspeceksport miał dostarczyć na początku 2016 r. Jednak tajlandzka delegacja, która dokonywała odbioru tych czołgów, była w charkowskim zakładzie dopiero w marcu tego roku, a więc nie ma większych szans, aby dotarły one do kraju przeznaczenia wcześniej niż w maju–czerwcu. Ukraińcy cały czas zapewniają, że produkcja Opłotów nabiera tempa. Ma ich powstać w tym roku nawet 120 – tak dla własnego wojska, jak i odbiorców zagranicznych. W kwietniu Fabryka im. Małyszewa poinformowała, że wielkość całej produkcji w pierwszym kwartale 2016 r. wzrosła o 654% (sic!) w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. Tajlandzka delegacja ponownie ma przyjechać do Charkowa w maju. Jeśli nawet Tajlandia nie zerwie kontraktu, to strona ukraińska musi liczyć się z karami umownymi za opóźnienia w jego realizacji. Ukraińskie firmy nie mają też większych szans na zdobycie kolejnych zamówień od tamtejszego resortu obrony.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc