24 stycznia US Coast Guard poinformowała, że rozpoczęła prace nad wydłużeniem eksploatacji śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych Sikorsky MH-60 Jayhawk poza rok 2025, kiedy powinny zostać zastąpione przez nowe wiropłaty.
Powyższy krok oznacza, że wstępne analizy wykazały ekonomiczny sens dalszej służby 42 śmigłowców MH-60T, które już raz przeszyły proces gruntownej modernizacji i wydłużenia technicznego życia – został zrealizowany w latach 2006-2012 i obok prac przy 39 MH-60J przeprowadzono przebudowę do standardu MH-60T trzy SH-60F Seahawk z zasobów US Navy. Te ostatnie pozwoliły na wypełnienie luki po stratach operacyjnych. Wówczas zakładano, że zakończą służbę w 2027 roku.
Sikorsky MH-60J Jayhawk, specjalna wersja SH-60 Seahawk, została opracowana na zapotrzebowanie USCG pod koniec lat 80. XX wieku, kiedy użytkownik poszukiwał następcy dla eksploatowanych HH-3F Pelican oraz CH-3E Sea King. Seria 42 maszyn została dostarczona w latach 1990-96, obok podstawowego zadania jakim jest morski SAR wspierają inne służby w operacjach antynarkotykowych czy dozoru morskiego.
Obecnie MH-60T Jayhawk stanowią podstawowy typ śmigłowca USCG, który pełni zadania w ośmiu bazach rozsianych na terytorium Stanów Zjednoczonych, a także z pokładów okrętów. Ich uzupełnieniem są Airbus MH-65 Dolphin, których użytkownik odebrał 102 egzemplarzy.
(ŁP) | Foto: USCG |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu