20 września Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z amerykańskim oddziałem koncernu stoczniowego Austal, Austal USA, w sprawie rozbudowy potencjału produkcyjnego, który (po certyfikacji) ma umożliwić włączenie stoczni do programu budowy okrętów podwodnych.
Wrześniowa umowa ma wartość 152 mln USD i w momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie. W ramach prac Austal USA, do września 2026 roku, ma rozwinąć infrastrukturę umożliwiającą produkcję komponentów przeznaczonych do budowy okrętów podwodnych dla US Navy. Program SIB (Submarine Industrial Base) ma pozwolić na dołączenie mniejszych stoczni do krajowego konsorcjum podmiotów wyspecjalizowanych w produkcji jednostek podwodnych. To z kolei jest związane z rosnącymi potrzebami US Navy – docelowym planem Departamentu Obrony jest dostarczanie flocie trzech okrętów podwodnych o napędzie atomowym rocznie (jeden typu Columbia oraz dwa typu Virginia).
Budowa jednostek obu typów odbywa się w dwóch stoczniach – General Dynamics Electric Boat w Groton oraz Huntington Ingalls Industries Newport News Shipbuilding w Newport News. Ze względu na stopień komplikacji oraz problemy przemysłowe, programy stanowią ważny element kooperacji różnych podmiotów na terenie Stanów Zjednoczonych. Obecnie, w obliczu możliwego konfliktu na Oceanie Spokojnym, Amerykanie uruchamiają program zwiększenia potencjału produkcyjnego w segmencie morskim, który ma zaowocować przyspieszeniem tempa dostaw nowych jednostek pływających.
Mieszcząca się w Mobile w stanie Alabama stocznia Austal USA buduje na potrzeby US Navy oraz US Coast Guard m.in. wielozadaniowe okręty do działań przybrzeżnych typu Independence, szybkie transportowce typu Spearhead, kutry patrolowe typu Heritage oraz okręty ratownicze typu Navajo.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu