Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: wieża czołgu Panther jako propozycja modernizacji Leoparda 2 i KF41 Lynx jako ciężkiego BWP

Podczas MSPO 2024 Rheinmetall zaprezentował możliwość modernizacji czołgu Leopard 2A4 z wykorzystaniem wieży czołgu KF51 Panther. Fot. Bartłomiej Kucharski

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach (3-6 września) koncern Rheinmetall zaprezentował m.in. ciężkie wozy opancerzone.

Pierwszym z nich był czołg Leopard 2A4 zmodernizowany poprzez wymianę wieży na nową, znaną z pojazdu demonstracyjnego KF51 Panther. W obrębie podwozia celowo nie dokonano większych zmian, aby podkreślić łatwość prowadzenia zabiegu modernizacyjnego, zdecydowanie podnoszącego siłę ognia, a po części również odporność wozu (wieża KF51 jest znacznie lepiej zabezpieczona przed amunicją atakującą jej strop, np. przed uzbrojonymi dronami FPV, niż wieże współczesnych czołgów seryjnych). Wieża wyposażona jest w nowoczesny system kierowania ogniem, zaś armaty są do wyboru: 120 mm L/55A1 lub 130 mm L/51. Propozycja jest przedstawiana jako sposób na efektywne kosztowo podniesienie walorów bojowych starego czołgu, wprowadzonego do służby w latach 80. ubiegłego wieku.

Drugim był bojowy wóz piechoty KF41 Lynx w wersji demonstracyjnej. Lynx to ciężki bojowy wóz piechoty o masie do 45 t (choć niektóre źródła podają nawet wyższe wartości, rzędu 50 t). Jest to pojazd stosunkowo duży (7,73 m długości, 3,6 m szerokości, 3,3 m wysokości wraz z wieżą) i solidnie opancerzony, przy czym osłona może być rozbudowana o elementy aktywne (np. odmiana węgierska jest wyposażona w system StrikeShield). Uzbrojenie mieści się w wieży Lance, którą można uzbroić w armatę 30 mm lub 35 mm z programatorem, sprzężony z armatą karabin maszynowy (np. trzylufowy Rheinmetall RMG 7,62), wyrzutnie pocisków przeciwpancernych (np. MELLS/Spike LR2) czy dodatkowe zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Mimo sporej masy, pojazd jest dość mobilny dzięki zastosowaniu silnika wysokoprężnego Liebherr D976 I-6 o mocy 850 kW/1140 KM, sprzężonego w powerpack z automatyczną skrzynią przekładniową Renk HSWL 256. Załoga liczy 3 żołnierzy, desant ośmiu.

Inną propozycją jest ciężki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx. Wóz ten wszedł już na uzbrojenie armii węgierskiej. Fot. Bartłomiej Kucharski

Obydwa wozy mają swoją kielecką premierę, choć np. Lynx był już w Polsce prezentowany w lżejszej odmianie KF31. Ponadto obydwa pojazdy mogą być potencjalnie oferowane polskiej armii. Wieża czołgu KF51 Panther może być wykorzystana podczas modernizacji polskiej floty czołgów Leopard 2 (obecnie 233 wozy w różnych wersjach plus 2 czołgi nauki jazdy), zaś KF41 Lynx będzie najprawdopodobniej oferowany podczas postępowania konkurencyjnego na pojazd licencyjny, które wg niektórych doniesień ma zastąpić program budowy Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty od zera. Zapewne w obu przypadkach na etapie produkcji byłyby wykorzystywane elementy polskiej produkcji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc