Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Napęd hybrydowy MTU-Solutions do czołgów

MTU-Solutions proponuje tzw. miękką hybrydę do napędu czołgów podstawowych. Rys. MTU-Solutions

Podczas paryskiego salonu Eurosatory 2024, który odbył się w dniach 17-21 czerwca,  MTU-Solutions, spółka zależna Rolls Royce Power Systems, zaprezentowała koncepcję hybrydowego napędu do czołgów podstawowych.

„Sercem” takiego układu napędowego miałby byś silnik wysokoprężny serii 199, tym razem 10-cylindrowy. Miałoby to pozwolić na uzyskanie mocy 1100 kW (z możliwością zwiększenia jej w przyszłości do 1200 kW), czyli ok. 1500 KM (ok. 1630 KM). Cały układ ma działać jako tzw. miękka hybryda, tzn. obok zasadniczego źródła mocy – silnika spalinowego – stosowany jest wydajny generator elektryczny,  zastępujący równocześnie rozrusznik i alternator. W krytycznych sytuacjach ma on zapewniać dodatkową moc, np. podczas bardzo dynamicznego przyspieszania czy podczas jazdy z bardzo wysoką prędkością. Zasilany wówczas energią elektryczną z akumulatora generator wesprze silnik wysokoprężny, pracując znacznie ciszej od niego i zapewniając cichszą jazdę (dotyczy to tylko jazdy z niewielką prędkością), co redukuje ryzyko wykrycia wozu. Także ślad termiczny w tym trybie jest zredukowany. Według MTU-Solutions, jazda w trybie cichym możliwa jest „przez długi czas”. Wykorzystanie miękkiej hybrydy wpływa pozytywnie także na zużycie paliwa, obniżając koszty eksploatacji i prowadząc do zmniejszenia obciążenia logistyki. Przy niezmienionej pojemności zbiorników paliwa wzrasta zasięg wozu. Co więcej, układ napędowy, wliczając w to stosunkowo duże baterie akumulatorów, ma być bardziej kompaktowy od zastosowanego dziś w Leopardzie 2, co z kolei może zapewnić możliwość wydzielenia większej przestrzeni dla załogi czy wyposażenia. Dodatkową korzyścią jest większa bateria akumulatorów i stosunkowo silny (nie podano jego mocy) generator, które dostarczać mogą energię elektryczną do coraz bardziej rozbudowanego wyposażenia elektrycznego i elektronicznego pojazdu opancerzonego. Dotyczy to także pracy na postoju. Napęd o tak dużej mocy ma być stosowany w czołgach podstawowych o masie do 70 t.

Od 2000 r. spółka dostarczyła ponad cztery tysiące silników serii 199, 6- i 8-cylindrowych. Zapewniają one napęd m.in. kołowym transporterom opancerzonym rodziny GTK Boxer, gąsienicowym wozom bojowym rodziny ASCOD, czołgowi lekkiemu M10 Booker czy polskiemu NPBWP Borsuk. Z czasem zapewne powstaną także koncepcje układów hybrydowych do lżejszych pojazdów.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc