Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy batyskaf dla WMF FR

Specjalna tabliczka przytwierdzona podczas uroczystości do kadłuba sztywnego batyskafu pozwala na zapoznanie się z przyszłym wyglądem tego pojazdu. Fot. Stocznia Admirałtiejskije Wierfi

27 marca w stoczni AO Admirałtiejskije Wierfi w Sankt Petersburgu odbyła się uroczystość położenia stępki nowego batyskafu Siergiej Bawilin projektu 18200 przeznaczonego dla marynarki wojennej Federacji Rosyjskiej (WMF FR).

Autonomiczny pojazd głębokowodny jak oficjalnie nazywany jest nowy rosyjski batyskaf został zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne SPMBM Małachit z Sankt Petersburga, które od dziesięcioleci zajmuje się konstruowaniem okrętów podwodnych oraz pojazdów podwodnych o różnym przeznaczeniu. Zapewne z tego powodu pojazd ten będzie nosił imię Siergieja Michajłowicza Bawilina (1923-2001) głównego konstruktora biura Malachit.

Według oficjalnego komunikatu służb prasowych rosyjskiej marynarki wojennej będzie on przeznaczony do prowadzenia misji naukowo-badawczych, historycznych, archeologicznych i ratowniczych, a także monitorowania środowiska Oceanu Światowego. Jego użytkownikiem będzie Główny Departament Badań Głębokowodnych Ministerstwa Obrony FR, którego szef wiceadmirał Władimir Griszeczkin był obecny podczas tej uroczystości i zwrócił się do jej uczestników z następującymi słowami:

- Wszyscy rozumiemy, że przyszłość ludzkości i całej planety jest bezpośrednio zależna od badania i rozwoju głębin Oceanu Światowego, gdzie skoncentrowane są wszystkie główne rezerwy trzewi naszej Ziemi. Pojazd głębokowodny, którego stępkę dziś kładziemy, jest wyjątkowy w swojej klasie. Tylko jednostki tej klasy pozwalają nurkować na znaczne głębokości w celu badania i wykonywania określonych prac na dnie Oceanu Światowego. Już na etapie projektowania biuro Malachit dokonało poważnego przełomu. Wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenia, zastosowało nowe rozwiązania konstrukcyjne, które nie mają odpowiedników na świecie – podkreślił wiceadmirał.

Wybór jako wykonawcy tego kontraktu stoczni Admirałtiejskije Wierfi nie był przypadkowy, ponieważ posiada ona doświadczenie w budowie takich jednostek. Są wśród nich między innymi autonomiczne pojazdy głębokowodne typu Rusʹ, Konsuł, Biestier, Poisk-6. Według słów Andrieja Bystrowa pełniącego obowiązki dyrektora generalnego tej stoczni ma ona odpowiednie technologie i kompetencje, aby budowa nowego rosyjskiego batyskafu zakończy się sukcesem.

Mimo oficjalnych zapowiedzi nie należy mieć wątpliwości, że nowy rosyjski batyskaf będzie wykorzystywany przede wszystkim do celów wojskowych. Potwierdza to fakt, że został on zamówiony przez rosyjskie ministerstwo obrony i będzie użytkowany przez jedną z jej komórek specjalizują się w prowadzeniu działań w głębinach oceanicznych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc