21 lutego amerykański koncern Boeing poinformował o dostarczeniu Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych pierwszego egzemplarza bezzałogowego samolotu tankowania powietrznego MQ-25A Stingray. Maszyna pochodzi z I partii wstępnej, która została zamówiona we wrześniu 2022 roku.
Zgodnie z komunikatem producenta, dostarczony egzemplarz przechodzi obecnie rygorystyczne testy obejmujące sprawdzenie integralności struktury płatowca. Ogółem dostawy I partii wstępnej mają zostać zrealizowane do lipca 2026 roku. Zgodnie z planami pierwsza tura operacyjna MQ-25A Stingray ma zostać zrealizowana w czasie rejsu lotniskowca USS Theodore Roosevelt (CVN-71). Powyższy okręt był już wykorzystywany do niektórych prób demonstratora technologii MQ-25A w grudniu 2021 roku.
Docelowo lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych planuje zamówić około 76 seryjnych MQ-25A, jednak wraz z rozwojem konstrukcji nie jest wykluczone zwiększenie powyższej liczby. Poza zadaniami pomocniczymi, obejmującymi rolę maszyny tankowania powietrznego, nie można wykluczyć, że w kolejnych latach MQ-25A Stingray będzie stanowić bazę dla innych rozwiązań, w tym walki elektronicznej, rozpoznania bądź misji uderzeniowych.
W najbliższych miesiącach spodziewane jest uruchomienie finansowania zakupu kolejnych MQ-25A Stingray, które mają obejmować II oraz III partię wstępną.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
dlaczego nie zrobić z myśliwca bezzalogowca? jak są w wodzie i na ziemi to czemu nie w powietrzu ?(tak są drony) robot ma gdzieś przeciążenia...