31 stycznia w stoczni Admiratiejskije wierfi w Sankt Petersburgu odbyła się uroczystość przyjęcia do służby w Wojenno-morskom fłocie Federacji Rosyjskiej okrętu podwodnego B-586 Kronsztadt.
B-586 Kronsztadt to konwencjonalny wielozadaniowy okręt podwodny, zbudowany przez stocznię Admirałtiejskije wierfi według zmodyfikowanego projektu 677 Łada. Jest pierwszą jednostką seryjną po prototypowym B-585 Sankt Pietierburg. Kronsztadt został przydzielony do 161. brygady okrętów podwodnych Flotylli Kolskiej bazującej w Polarnym i wchodzącej w skład Floty Północnej.
Projekt 677 Łada opracowało Centralne Biuro Projektowe Techniki Morskiej „Rubin” w Petersburgu. Nowe jednostki miały zastąpić starsze okręty na morzach zamkniętych (głównie Bałtyku i Czarnym). Planowano produkcję seryjną 20 sztuk dla WMF, a także wiązano duże nadzieje na eksport okrętu nowego typu.
Stępkę prototypowego Sankt Pietierburga położono w końcu 1997 roku. Jednostkę zwodowano w 2004 roku. Jednak próby morskie wykazały szereg poważnych wad projektu. A był on w warunkach rosyjskich bardzo nowatorski: zastosowano po raz pierwszy konstrukcję jednokadłubową, kadłub mocny z nowej stali o zwiększonej wytrzymałości AB-2, nowe pokrycie tłumiące kadłuba Mołnija, nowy synchroniczny silnik elektryczny SED-1 ze stałym wzbudzeniem magnetycznym, system hydrolokacyjny Lira (po raz pierwszy rosyjski sonar dziobowy miał antenę konforemną), zautomatyzowany system zarządzania walką Lityj, maszt optoelektroniczny Parus-98, zintegrowany system łączności Distancija i inne.
Nie czekając na wyniki testów prototypu, stocznia rozpoczęła budowę okrętów seryjnych: Kronsztadta w 2005 i Siewastopola w 2006 (potem przemianowany na Wielikije Łuki). Gdy okazało się, że projekt jest wadliwy, prace wstrzymano. W lutym 2012 roku media podały, że WMF rezygnuje z projektu Łada – zdaniem dowódcy Marynarki Wojennej Rosji adm. W. Wysockiego „deklarowane parametry techniczne okrętów podwodnych projektu 677 nie zostały potwierdzone testami prototypowego Sankt Pieteriburga. W swojej obecnej formie rosyjska marynarka wojenna nie potrzebuje Ład”.
Jednak rok później Ministerstwo Obrony FR zdecydowało o kontynuacji programu z jednoczesną modyfikacją projektu, eliminującą jego wady. W 2013 roku stocznia wznowiła budowę Kronsztadta. „Rubin” wykonał wiele pracy, aby poprawić projekt. W zmodyfikowanych jednostkach zamontowano ulepszone wyposażenie – system sterowania urządzeniami i mechanizmami, silnik elektryczny oraz systemy nawigacyjny.
Tymczasem, nieudany prototypowy Sankt Pieteirburg wszedł do „eksploatacji próbnej” w maju 2010 roku, zaś dopiero we wrześniu 2021 roku, po 17 latach od wodowania (!) rozpoczął on normalną służbę.
Obecnie Stocznie Admiralicji kontynuują budowę trzech kolejnych okrętów projektu 677 Łada. W grudniu 2023 roku zakończono fabryczne próby morskie trzeciego w serii B-587 Wielkie Łuki. W czerwcu 2022 roku położono stępki czwartego i piątego: Wołogda i Jarosław.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu