Sił powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wybrały Selfridge ANGB – bazę lotnictwa gwardii narodowej stanu Michigan, jako preferowaną lokalizację dla kolejnego dywizjonu samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus.
Selfridge ANGB w Mount Clemens jest obecnie bazą macierzystą dywizjonu myśliwskiego lotnictwa gwardii narodowej 104th Fighter Squadron, który posiada na wyposażeniu samoloty szturmowe A-10C Thubnderbolt II, jak również dywizjonu tankowania powietrznego 171st Air Refuelling Squadron wyposażonego w samoloty KC-135T Stratotanker. Według obecnych planów, dywizjon 104th FS w 2026 r. ma zacząć wycofywać samoloty A-10C, a rok później dywizjon 171st ARS samoloty KC-135T. W 2029 r. baza Selfridge ANGB ma zacząć odbierać pierwsze z 12 egzemplarzy KC-46A. Jak na razie nie wiadomo, czy baza w przyszłości kontynuować będzie również „misję myśliwską”.
USAF planują zakup 179 nowych samolotów KC-46A. W styczniu 2019 r., czyli z trzyletnim opóźnieniem względem pierwotnych założeń programu, USAF odebrały pierwsze dwa egzemplarze KC-46A. Trafiły one do stacjonującego w bazie McConnell AFB w Kansas, dywizjonu 344th ARS. W lutym 2019 r. pierwszy KC-46A trafił do stacjonującego w bazie Altus AFB w Oklahomie, dywizjonu 56th ARS. Dywizjon prowadzi szkolenie załóg i techników na KC-46A. W sierpniu tego samego roku KC-46A odebrał dywizjon 133rd ARS gwardii narodowej stanu New Hampshire, stacjonujący w bazie Pease ANGB w Portsmouth International Airport. W czerwcu 2020 r. pierwszy KC-46A odebrał dywizjon 77th ARS dowództwa rezerwy sił powietrznych (AFRS), który stacjonuje w bazie Seymour Johnson AFB w Północnej Karolinie. 9 listopada 2021 r. stacjonujący w bazie JB McGuire-Dix-Lakehurst AFB w New Jersey dywizjon 2nd ARS odebrał pierwszy KC-46A. 28 lipca 2023 r. kalifornijska baza Travis AFB odebrała swój pierwszy KC-46A. W Travis stacjonują dywizjony 6th ARS oraz 9th ARS, które łącznie mają otrzymać 27 KC-46A.
Jak na razie Boeing dostarczył siłom powietrznym 77 KC-46A. Ostatnia dostawa miała miejsce 1 grudnia 2023 r. gdy 77. egzemplarz został przekazany do bazy JB McGuire-Dix-Lakehurst. Jest to 17 z 24 KC-46A, które mają stacjonować w JB McGuire-Dix-Lakehurst. Oprócz dywizjonu 2nd RS, znajdą się one również na wyposażeniu dywizjonu 32nd ARS.
Wolne tempo dostawy samolotów tankowania powietrznego KC-46A wynika z szeregu problemów technologicznych, które napotkano podczas realizacji programu. Wymagały one wdrożenia niezbędnych poprawek. W marcu 2019 r. USAF czasowo zawiesiły odbiór samolotów z powodu wykrycia resztek po-produkcyjnych pozostawionych pod poszyciem oraz zanieczyszczeń w zbiornikach paliwa. W okresie od marca do lipca 2023 r. Boeing zawiesił dostawy, gdy odkryto, że zbiorniki paliwa montowane w centropłacie wymagały ponownego zakonserwowania i przemalowania.
W budżecie na rok fiskalny 2024 siły powietrzne zaplanowały zakup 15 KC-46A. Kontrakt o wartości 2,3 miliarda USD Boeing otrzymał w listopadzie 2023 r. Samoloty te będą budowane w ramach dziesiątej transzy produkcyjnej. Ich dostawy mają zostać zrealizowane do lipca 2027 r. USAF zakontraktowały już zakup łącznie 153 egzemplarzy KC-46A.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu