Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Trałowiec ORP Necko zakończył naprawę główną i dokową

ORP Necko po naprawie głównej i dokowej. Fot. PGZ, Wojciech Bisiorek

Jak poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna zakończyła naprawę główną i dokową trałowca ORP Necko. Prace sfinalizowano miesiąc przed terminem.

To pierwsza z trójki podobnych jednostek, przy których prace prowadzi konsorcjum stoczni PGZ. W czerwcu 2022 roku Komenda Portu Wojennego Świnoujście skierowała do Konsorcjum polskich spółek stoczniowych zlecenie na realizacje napraw głównych trałowców bazowych ORP Necko i ORP Nakło (obydwa projektu 207P z 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców) oraz ORP Mamry (projektu 207M z 13. Dywizjonu Trałowców im. adm floty Andrzeja Karwety). W skład grupy weszły PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni i Stocznia remontowa „Nauta” S.A. z Gdyni. Ta pierwsza zrealizuje naprawy dwóch, zaś druga jednego okrętu. Jednostki przechodzą w stoczniach gruntowne prace remontowe, typowe dla napraw głównych i dokowych, ale jednym z najważniejszych aspektów robót jest ich remotoryzacja.

Trałowce projektu 207 są napędzane dwoma widlastymi, doładowywanymi, 12-cylindrowymi silnikami z zapłonem samoczynnym M401A-1 o mocy 735 kW (1000 KM) produkcji radzieckiej Zwiezdy. Cechuje je krótki okres międzynaprawczy, trudność z zdobyciu części zamiennych i pracochłonność obsługi. W odświeżonej siłowni głównej zastąpiła je ta sama liczba diesli Rolls-Royce Power Systems AG MTU 8V2000 M72. Są to nowoczesne jednostki napędowe, ośmiocylindrowe, doładowywane, w układzie widlastym, osiągające moc 720 kW (965 KM). Zaprojektowano je specjalnie z myślą o zastosowaniu na jednostkach o dużym współczynniku obciążenia. Ich parametry oznaczają, że prędkość trałowca, w tym pod obciążeniem holowanego trału, nie uległa zmianie, a podobno nawet minimalnie wzrosła. Jednocześnie ułatwieniu ulegnie serwis silników, a koszty eksploatacji obniżeniu. Nowy napęd oferuje komfort pracy załogi. Większość czynności obsługowych jest zautomatyzowana, a gotowość do wyjścia w morze od stanu zimnego siłownia uzyskuje w niespełna pół godziny.

Wraz z wymianą silników głównych konieczne było zastąpienie przekładni nawrotno-redukcyjnych. Miejsce starych Renk R-25A zajęły ZF Friedrischafen ZF 2350. Pozostawiono natomiast obydwie linie wałów wraz z łożyskami oprowo-nośnymi, śrubami pięciopłatowymi i ich dyszami Korta.

Wymieniono również agregaty prądotwórcze i inne przestarzałe urządzenia oraz mechanizmy. Ponadto stary żuraw elektryczny z ramieniem stałym ŻOWe został zastąpiony przez hydrauliczny żurawik wysięgnikowy składany ZWS 13/6-40 firmy AMEK Offshore Sp. z o.o.

Pierwszym okrętem, który przeszedł podobne zabiegi był ORP Drużno projektu 207P.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc