22 grudnia włoski koncern stoczniowy T. Mariotti S.p.A. z Genui poinformował o wygraniu postępowania przetargowego na budowę dwóch pomocniczych jednostek pływających przeznaczonych do transportu oraz zabezpieczenia prac nawigacyjnych MTC/MTF (Moto Trasporto Costiero e Assistenza Fari) dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare).
Podpisana umowa, opiewająca na kwotę 138 mln EUR, dotyczy nie tylko zaprojektowania i zbudowania dwóch pierwszych jednostek tego typu, ale i zapewnienia wsparcia logistycznego przez pierwsze trzy lata ich eksploatacji a także dostosowanie infrastruktury brzegowej bazy morskiej w Neapolu do ich stałego bazowania. Wybrany do tego zlecenia zakłada stoczniowy znany jest z budowy m.in. wyjątkowo luksusowych jednostek rekreacyjnych każdej niemal wielkości. W przypadku zamówień wojskowych jest on obecnie zaangażowany w budowę dla MM wyspecjalizowanej jednostki przeznaczonej do współpracy z jednostkami specjalnymi GOS (Gruppo Operativo Subacquei) oraz prowadzenia operacji ratowniczych załóg okrętów podwodnych typu SDO-SuRS (Special and Diving Operations - Submarine Rescue Ship). Położenie stępki miało miejsce 26 kwietnia 2023 roku. Jak sama nazwa wskazuje nowe okręty wykorzystywane będą zarówno do wspierania działań służby zajmującej się obsługą latarń i oświetlenia nawigacyjnego (Servizio dei Fari e del Segnalamento Marittimo) jak i zapewnienia transportu niewielkich pojazdów, ładunków, (zarówno stałych jak i płynnych) oraz ludzi na wewnętrznych i międzynarodowych wodach.
Projekt okrętów bazować ma jednostkach typu AHTS (Anchor Handling Tug Supply) i legitymować ma się wypornością pełną w okolicach 1550 ton i wymiarami 56,7 x 10 m. Cechą charakterystyczną tych jednostek ma być szeroko pojęta modułowość i uniwersalność by można było je w krótkim czasie dostosować do realizacji powierzonych zadań. W tym też celu okręty te otrzymają pokład roboczy o dużej powierzchni, zdolny do pomieszczenia do sześciu kontenerów w tym czterech 20 stopowych (TEU) oraz dwóch 40-stopowych. Według oficjalnie ujawnionych informacji na pokładzie tym możliwy będzie transport ładunku o masie do 110 ton. Do jego obsługi wykorzystywany będzie stabilizowany żuraw o udźwigu 30 ton i zasięgu ramienia do 10 m, który zainstalowany zostanie w linii symetrii okrętu. Dodatkowo wokół nadbudówki zainstalowane zostaną cztery mniejsze żurawie o udźwigu do 5 ton. Ze względu na dostosowanie do transportu pojazdów, pokład rufowy zwieńczony zostanie rampą, o dopuszczalnym udźwigu do 30 ton, umożliwiającą ich samodzielny wjazd (w przypadku miejsc gdzie rozłożenie rampy będzie niemożliwe, pojazdy na pokład transportowane będą z wykorzystaniem wspomnianego już żurawia). Napęd skonfigurowany zostanie jako spalinowo – elektryczny a ruch postępowy zapewnią dwa pędniki typu azi-pod ze śrubami pchającymi. Na dziobie z kolei zainstalowany zostanie ster strumieniowy, który zapewni jednostce odpowiednie właściwości manewrowe. Prędkość maksymalna, przy której zapewniony ma być zasięg 2000 Mm, wynieść ma 12 węzłów. Jednostki otrzymają stosunkowo bogaty zestaw wyposażenia elektronicznego w tym m.in.: system dynamicznego pozycjonowania RINA DYNAPOS-DP2, a także jedno oraz wielowiązkową echosondę. Kabiny na pokładzie umożliwią zaokrętowanie do 46 osób, z których 30 stanowić będzie stała załoga.
Okręty MTC/MTF początkowo uzupełnią a docelowo zastąpią przynajmniej cześć obecnie wykorzystywanego pomocniczego taboru pływającego na który składają się jednostki typu Gorgona (sześć okrętów w służbie od 1986 roku, przeznaczone do zadań MTC) oraz Ponza (pięć okrętów w służbie od 1988 roku, dedykowane MTF).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu